zaterdag 1 februari 2014

Divergent

Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Tris is opgedeeld in vijf zuilen die elk staan voor een bepaalde waarde: eerlijkheid, onbaatzuchtigheid, dapperheid, perfectie en intelligentie. Ieder jaar weer moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke zuil zij de rest van hun leven willen horen. Tijdens de brute ontgroening moet Tris bepalen wie haar werkelijke vrienden zijn. Ook heeft Tris een geheim dat ze voor iedereen verborgen moet houden. Als de ogenschijnlijk perfecte maatschappij verhardt en tegenstellingen uitgroeien tot een steeds groter conflict, komt Tris erachter dat haar geheim levens zou kunnen redden, maar ook haar eigen dood zou kunnen betekenen.

-bol.com

Na De Hongerspelen-trilogie was ik op zoek naar andere soortgelijke boeken die zich afspeelden in een dystopie. Ik las eerder al The Maze Runner-trilogie (redelijk teleurstellend) en ben nu begonnen aan de Divergent-trilogie. Ik heb tot nu toe zowel Divergent als Insurgent gelezen en ik ben al voldoende onder de indruk om te weten dat deze serie me niet gaat teleurstellen. Na Divergent komen Insurgent en Allegiant.

Ik heb het boek overigens weer in het Engels gelezen, dus het kan zijn dat ik sommige woorden anders vertaal dan in de Nederlandse boeken is gedaan.

Divergent speelt zich af in een toekomstig Chicago (dat de stad een toekomstig Chicago moet voorstellen wist ik trouwens niet tot nadat ik het boek uit had...). Doordat de wereld veel oorlogen heeft meegemaakt, heeft het volk besloten dat de mensen opgedeeld moeten worden in aparte zuilen die elk voor een andere eigenschap staan die ze nastreven. Tris is geboren bij de Abnegation, waarin onbaatzuchtigheid wordt nagestreefd. Daarnaast zijn er nog Amity (vrede), Erudite (intelligentie), Dauntless (dapper) en Condor (eerlijkheid). Ze is nu zestien jaar en moet de simulatietest afleggen waaruit kan worden opgemaakt bij welke zuil ze hoort en vervolgens moet ze kiezen bij welke partij ze de rest van haar leven wil horen. Dit hoeft dus niet de zuil te zijn waarin ze is opgegroeid, al is dat de logische weg omdat je op die manier bent opgevoed, en het hoeft ook niet het resultaat uit je test te zijn: het is je eigen keuze.


Ik vond dit boek zeer spannend en ik was er al vrij snel aan verslaafd. Momenteel zit ik in mijn tentamenweken dus eigenlijk heb ik geen tijd om te lezen, maar toch pakte ik elk moment vrije tijd dit boek erbij en alsnog had ik deze in één week uit. Het verhaal op zichzelf is naar mijn mening zeer origineel en daarnaast ook nog eens ontzettend spannend. De hoofdpersoon Tris is bovendien een echte bad ass waardoor je je niet aldoor aan haar ergert. Tris is echt één van de redenen waarom dit boek me zo aansprak.

Nog een pluspunt is het feit dat er geen dramatische liefdesdriehoek was tussen de hoofdpersoon (Tris) en twee mannen. Dat hebben we inmiddels wel gezien (lees: Twilight en De Hongerspelen) en ik ben er wel een beetje klaar mee. Geef mij maar gewoon een krachtige dame die probeert te vechten voor haar leven zónder dat ze daarbij het blijkbaar ook heel moeilijk vindt om voor een jongen te kiezen. Niet dat er geen liefde in dit boek voor komt, maar gewoon niet op die vervelende o-ik-kan-niet-kiezen-dit-is-zo-moeilijk-manier.

Hoewel het een dystopisch boek is, kan ik niet zeggen dat ik me echt kan voorstellen dat de wereld er ooit zo uit gaat zien. Daarnaast moet je je ook niet teveel afvragen waarom het is zoals het is in het boek: het ís nou eenmaal zo, deal with it. Ook de schrijfstijl is echt niet geniaal. That being said, ik vond het ondanks deze punten nog steeds een onwijs gaaf boek. Ik werd er gewoon helemaal ingezogen en het gemak waarmee je leest, helpt dat eigenlijk alleen maar.

Ik wil even opmerken voor de mensen die deze boeken eventueel ook in het Engels willen lezen, dat de zuilen in het begin moeilijk te onderscheiden zijn (voor mij in ieder geval). Ik kende nog geen van de woorden die voor de partijen staan als zijnde de eigenschappen waar ze voor staan, dus ik moest in het begin echt vaak op zoeken welke partij nou ook alweer welke was. Dit heb ik gedaan met behulp Google (best friends forever) en het daarop gevonden plaatje onderaan deze pagina.

Als je van dystopische series houdt zoals bijvoorbeeld De Hongerspelen, zou ik Divergent zeker een kans geven. De hoofdpersoon is een krachtige jongedame die weet wat ze wil en zeer doortastend te werk gaat. Daarnaast heeft ze niet zoveel medelijden met zichzelf als bijvoorbeeld de hoofdpersoon in The Maze Runner en loopt ze ook niet de hele tijd te zeuren (ik gooi mijn opgekropte frustraties er even uit). De wereld is misschien niet zo realistisch, maar toch kun je je er veel bij voorstellen. Je kunt bovendien inmiddels gelijk door in de twee volgende delen als je wilt, want deze zijn beide al uit. Als jullie het nu niet erg vinden, duik ik weer in Allegiant.



15 opmerkingen:

  1. Ik vind hem heel spannend klinken! Ik ga toevallig nu naar de bieb dus eens even kijken of ze hem daar hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kende het boek nog niet. Maar hij lijkt me erg gaaf om te lezen!

    Doe je mee aan mijn win-actie? :)
    http://labelofsuze.blogspot.nl/2014/01/win-actie-simbolisme.html#more

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke blogpost! Het boek klinkt echt leuk, ik wel hem zeker lezen voordat de film ervan uitkomt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil hem misschien wel lezen. Ik vind dystopische YA boeken wel interessant, maar wat me zo tegenhoudt... is dat ze vaak cliché zijn (de YA-boeken).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het inderdaad wel mee eens, vandaar dat ik YA-boeken ook vaak afwissel met volwassen boeken, want anders wordt het echt té veel ;) X

      Verwijderen
  5. Klinkt wel heel gaaf!! :)

    xoxo
    It's Dash

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit klinkt heel erg vet! Ik heb bijna het derde deel van The hunger games uit, dus ben ik ook op zoek naar nieuwe serie. Goede tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de boeken ervan gelezen mega vet :D! ik kan niet wachten tot de film komt ben erg benieuwd erna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. klinkt heel erg goed zeg! Het is inderdaad fijn dat er geen liefdesdriehoek in voorkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben onwijs benieuwd naar de film!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als je dit soort boeken leuk vind, kun je misschien ook een keer beginnen aan Percy Jackson, wel weer heel wat anders maar wel onwijs leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoorde er al meer over ja, alleen ik ben bang dat dat misschien té jong is (alsin, voor te jong publiek). Weet niet of jij het daar mee eens bent? Hou wel heel erg van de Griekse mythes etc dus dat trekt me dan wel weer. X

      Verwijderen