donderdag 6 februari 2014

Gravity

Sandra Bullock speelt Dr. Ryan Stone, een briljant medisch ingenieur die samen met veteraan astronaut Matt Kowalsky (George Clooney) op haar eerste shuttle missie gaat. Maar tijdens een routine controle, slaat het noodlot toe. De shuttle is vernietigd en Stone en Kowalsky blijven volledig alleen achter. Vastgebonden aan niets anders dan elkaar tollen zij verder de ruimte in.

Door de oorverdovende stilte realiseren zij zich dat ze ieder contact met de aarde zijn verloren en daarbij de enige kans om gered te worden. Terwijl de angst in paniek overgaat, neemt elke hap naar lucht het beetje zuurstof weg dat nog over is. Is de enige weg naar huis verder gaan in de angstaanjagende uitgestrektheid van de ruimte? 

-bol.com
Gravity is tien keer genomineerd voor een Oscar en heeft daarmee (samen met American Hustle) de meeste nominaties. Toen ik de trailer van deze film zag, was ik zowel nieuwsgierig als verward. Een hele film over twee astronauten in de ruimte?

Dr. Ryan Stone (Sandra Bullock) gaat op haar eerste shuttle missie met ervaren astronaut Matt (George Clooney). Al snel worden de astronauten terwijl ze buiten hun shuttle met een klus bezig zijn door krachtige brokstukken belaagd en de veilige situatie verandert in een levensgevaarlijke missie. Dr. Stone en Matt raken verwijderd van de shuttle en tollen de ruimte in, terwijl de shuttle beschadigd achterblijft. Terwijl de zuurstof in de ruimtepakken wegebt, moeten de twee astronauten iets bedenken om zichzelf te redden en terug te keren naar aarde.


Zoals ik al zei, een anderhalf uur durende film over twee astronauten in de ruimte? Ik kon me niet voorstellen hoe de tijd vol gemaakt zou worden of hoe de film spannend en interessant zou blijven. Er zijn immers maar twee acteurs in beeld, die niet altijd kunnen communiceren, en de setting is continu hetzelfde. Mijn nieuwsgierigheid zorgde ervoor dat ik de film ging kijken, en ik ben positief verrast.

Het is een bizarre film, maar óntzettend spannend. Ik heb meerdere momenten de neiging gehad om de film een beetje vooruit te spoelen, zodat ik al kon zien hoe de scène ging aflopen. Ook vond ik de setting (en dus de effecten) onwijs mooi. Juist omdat er nog nooit zo'n film is gemaakt, blijft de verhaallijn interessant. Ik leefde echt met Sandra Bullock mee en vond sommige momenten echt angstaanjagend, omdat het idee van alleen in de ruimte zijn, zonder communicatiemogelijkheden, zuurstof en geluid echt bizar is. Het einde vond ik niet fantastisch, maar aan de andere kant zou ik ook niet weten wat voor einde me wel een bevredigend gevoel had gegeven.


Het verhaal is niet altijd geloofwaardig (eerder ongeloofwaardig zelfs) maar ik vond het toch een ontzettend vermakelijke en spannende film. Ik denk niet dat het een film is die ik nog een keer zou kijken, maar dat doet niet af aan de indruk die de film op me achterliet. Een origineel verhaal met prachtige effecten. Of het al die oscarnominaties waard is? Ik weet het niet... maar ik ben natuurlijk geen expert ;) Eerst maar afwachten of Gravity ze ook daadwerkelijk wint.


15 opmerkingen:

  1. Ik ben hier al een tijd nieuwsgierig naar, maar leek me een beetje te apart voor de bios. Fijne review! Misschien toch maar eens gaan kijken... Xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt eigenlijk wel heel leuk, ben nu nieuwsgierig geworden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik had deze film in de bios gezien met me vriend hij vond het saai :P en ik vond de film wel wat hebben erg aparte film. we gaan nu na The legend of Hercules 3D haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben erg benieuwd naar deze films, hij lijkt me wel heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een leuke film. Ik ben fan van beide spelers en heb best wel hoge verwachtingen naar beide.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben echt benieuwd naar deze film. Ik heb er al veel goede dingen over gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vond het wel een interessante film... soms een beetje onrealistisch (bv. dat ze meteen kon opstaan op het einde) maar ach.. het is maar een film he. haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmm ik twijfel echt nog heel erg. Aan de ene kant trekt het me wel maar aan de andere kant ook weer niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt wel als een interessante film! :)

    xoxo
    Its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb de reclame hiervan al gezien en het leek me zo'n trage saaie film...Ik weet niet of ik deze ooit kijk... Misschien wanneer ik eens ziek ben en niets meer te kijken heb:)

    BeantwoordenVerwijderen