maandag 24 februari 2014

Notebooks: Collectie & Gebruik

Zoals ik al vaker heb gezegd, hou ik ervan dingen op te schrijven. Over het algemeen ga ik wel met mijn tijd mee (al ben ik er meestal uit koppigheid laat bij, zoals bij Facebook, Twitter en de iPhone, en Instagram heb ik niet eens) maar wat betreft afspraken, notities, samenvattingen of college aantekeningen blijf ik trouw bij mijn pen en papier. Ik weet niet of ik dit voor altijd zo blijf doen, maar voorlopig voel ik me hier het fijnste bij. Daarnaast heb ik een lichtelijke obsessie voor mooie notitieboekjes, dus ik moet ze natuurlijk ook kunnen invullen. Vandaag laat ik zien welke notitieboekjes ik in mijn bezit heb, hoe ik mijn leven op papier organiseer en wat voor lijstjes ik maak.





Als eerste mijn geliefde agenda. Sinds drie jaar gebruik ik Moleskine agenda's. Ze zijn een stuk duurder (rond de €20,-) maar ook ontzettend handig en vooral zeer mooi. De foto van de pagina's uit de agenda zijn nog van mijn agenda uit 2013, inmiddels heb ik een andere met een andere indeling (klik hier voor een uitgebreide post). In mijn agenda schrijf ik alle afspraken op die ik heb, wanneer ik moet werken en mijn colleges, tentamens en deadlines. Ik markeer daarnaast alles met leuke kleurtjes (groen=werken, oranje=deadline etc). Ook gebruik ik veel memo pads in mijn agenda en dan vooral de to-do lijstjes. Handig om belangrijke taken niet te vergeten.


Dit kleine boekje had ik voorheen altijd in mijn tas, maar ik moet toegeven dat ik het momenteel niet meer zoveel gebruik. Ik maakte er lijstjes in van álles: boeken die ik nog wilde lezen, films die ik nog wilde zien, blogposts die ik nog wilde schrijven etc. Momenteel gebruik ik voor de films en boeken toch mijn telefoon (daar begint het al...) en voor mijn blog heb ik een apart notitieboekje.


Tegenwoordig maak ik voor dagen dat ik thuis ben aparte to-do lists, zodat ik echt kan doen wat ik wil doen (klinkt goed hè). Dit heeft vooral betrekking op mijn blog, maar ik gok dat het komende tijd meer met mijn studie te maken gaat hebben, gezien ik aan mijn bachelorscriptie moet beginnen (spannend!). Het boekje komt overigens van de Xenos en naar mijn weten hebben ze die nog (in Breda in ieder geval wel).


In dit boekje van de Action schrijf ik sinds een tijdje alles wat betrekking heeft op mijn blog: vooral blogpost-ideeën en ik hou mijn Current Likes bij. Ik markeer de blogposts die ik al geschreven heb. Hierdoor vergeet ik nooit leuke ideeën en zit ik bijna nooit zonder inspiratie.


Tot slot mijn collegeblok. Hierin maak ik mijn aantekeningen tijdens colleges en daarnaast maak ik hierin ook mijn samenvattingen van de colleges voor tentamens. Hoewel het schrijven van samenvattingen aanzienlijk langer duurt dan typen, onthou ik het zo veel beter. Vandaar deze methode.


Ik heb ook nog enkele notitieboekjes ongebruikt klaar liggen, eventueel voor nieuwe doelen of op ten duur om een vol notitieboekje te vervangen. Ook heb ik een tijdje terug op Ebay deze onwijs schattige sticker-markers besteld. Hoewel ik dacht stickers met dieren te krijgen, kreeg ik deze nóg leukere Alice in Wonderland stickers (ze staan niet eens op het plaatje, dus eigenlijk beetje apart maar voor mij een leuke verrassing).

Ik heb altijd het idee dat veel bloggers gek zijn op het schrijven in notitieboekjes, sowieso omdat bloggers natuurlijk graag schrijven en lijstjes maken. Alle tips voor leuke notitieboekjes die momenteel te koop zijn, zijn welkom ;) Gebruiken jullie ook veel notitieboekjes, en zo ja waarvoor?

13 opmerkingen:

  1. Wel handig zo'n notitieboekje! Ik houd alles eigenlijk
    bij in mijn telefoon. Af en toe mail ik het mezelf, zodat
    als mijn telefoon een keer kapot gaat, ik een back-up heb.

    xoxo
    www.its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke boekjes, ik heb er ook echt veel, moet even stoppen met kopen, want heb ze nog niet eens vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een boel boekjes! Zo'n moleskine-boekje wil ik nog aanschaffen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Ik houd wel van zo'n simpele (zonder print) notebook.. vooral zo'n zwarte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die stickers van Alice in wonderland zijn zo schattig. Mooie notebooks! Xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben ook altijd gek op notitieboekjes! en leuke foto's zeg liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh notitieboekjes.. Daar heb ik bijna 2 lade's vol van liggen haha.
    Ik hou van verzamelen, en schrijven dus ik zit nooit zonder een notitieboekje.
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. aah die met het hertje is zo cute! LAng leve de notebooks, ik kan niet zonder ze

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn obsessie begint een beetje op te borrelen. Ik heb nu een boekje met to-do en notitie ineen (Hema). Erg handig, maar ik heb ook steeds de neiging om nog meer boekjes te kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oe, wat een hoop heb jij er ook! En je gebruikt ze voor van alles en nog wat, zo te zien! Die memoblaadjes zijn echt te gek. Vooral die laatste, gihi! En nou ja, waarvoor ik die notitieboekjes gebruik weet je inmiddels wel! =D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Woa, jij hebt er best veel! En lekker veel verschillende ook. Ik herkende je agenda meteen als Moleskine-agenda. Ik heb er laatst m'n eerste 18 maanden agenda van Moleskine besteld! Geef je helemaal gelijk: Lekker strak, lekker mooi. En ikzelf gebruik ook heel veel notitieboekjes. Sowieso voor verhaalideeën, gedichtjes, om gewoon even van me af te schrijven, soms blogideeën en ga zo maar door. Ik vind schrijven met de hand gewoon nice. =) Ik heb in iets van 4 jaar tijd 10 Moleskines vol gekregen, heb daarna nog twee andere boekjes vol gemaakt en nu ben ik bezig in mijn tweede gelinieerde Paperblanks. Ik heb ook al 3 ongelinieerde Paperblanks vol, van die hele kleine. Daarin schrijf ik quotes. Daarnaast heb ik nog één ongelinieerd schrift/notitieboekje dat ik gebruik voor aantekeningen op school. Al zit ik er eigenlijk meer in te doodlen dan dat ik er dingen in opschrijf, maar oké. En dan is er nog m'n bullet journal. Daarin maak ik mijn to do lijstjes en dergelijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pfiew, dan schrijf jij ook als een gek! 10 Moleskines in 4 jaar! Maar heerlijk hè, gewoon lekker alles opschrijven. Ik vind het ook super om later alles terug te lezen. X

      Verwijderen