zondag 15 december 2019

Mijn Jaar in Boeken 46 - 50


Mijn tweede boek van de Correspondent, Het Bestverkochte Boek Ooit (met deze titel) gaat over hoe cijfers ons kunnen leiden, verleiden en misleiden (zoals de subtitel zo mooi vertelt). Ik vond het onderwerp interessant, maar dit boek ging er m.i. iets te oppervlakkig op in. Een simpele introductie, waarna je indien gewenst zelf verder zou kunnen zoeken naar relevante artikelen of boeken. ***


In Feminist Fight Club: An Office Survival Manual for a Sexist Workplace las ik dat ik niet de enige ben die tegen sommige problemen aanloopt (en sommige incidenten als problemen ziet), en dat is wel fijn. Ik wil niet zo snel zeggen dat mijn werkomgeving gigantisch seksistisch is, máár er werken voornamelijk oudere witte mannen (92% is man) dus een bepaalde "mannelijke cultuur" heerst er wel. En dan kunnen er soms gewoon opmerkingen gemaakt worden, die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Je went er aan, en inmiddels kan ik er eigenlijk ook best goed mee omgaan al zeg ik het zelf (en weten de mannen hier ook wat beter hoe ze met mij om moeten gaan ;)), maar ik vond dit toch een interessant boek om te lezen. Geen eye-opener, maar wel herkenbaar. ***


Een goede introductie tot Wonder Woman, de superheldin uit de Amazones, met prachtige illustraties. Alleen die cover al! Leuke comic, al raad ik wel aan het volgende deel gelijk erna te lezen; m.i. komt het personage dan net wat beter tot uiting. O, en ik ben hierin gegaan met zeer weinig voorkennis mbt Wonder Woman (eigenlijk enkel datgene wat ik wist door de verfilming van een paar jaar geleden); mogelijk, als je een al wat grotere fan bent, is deze comic te oppervlakkig. ****


Wonder Woman, Volume 2: Year One, is het tweede deel. Leuk, maar nog niet direct een aanleiding geweest voor mij om deel 3 te kopen. ***


A Dance with Dragons II: After the Feast bracht een einde tot mijn herlees sessie van de A Song of Ice and Fire-serie. Dus beter komt George R.R. Martin nu snel met Winds of Winter, want anders kan ik de hele boel weer opnieuw gaan lezen. En god wat ben ik nu enthousiast en benieuwd naar een nieuw boek van Martin! ****

"At night Tyrion would oft hear her praying. A waste of words. If there are gods to listen, they are monstrous gods who torment us for their sport. Who else would make a world like this, so full of bondage, blood, and pain? Who else would shape us as they have? Sometimes he wanted to slap her, shake her, scream at her, anything to wake her from her dreams. No one is going to save us. The worst is yet to come."

 

1 opmerking:

  1. Die boeken van de correspondent vind ik ook altijd interessant om te lezen, vlieg je meestal ook doorheen. Wil ook graag die van Bregman lezen!

    BeantwoordenVerwijderen