donderdag 5 december 2019

Mijn Jaar In Boeken 11 - 15


Ik kwam in 2016 voor het eerst echt in aanraking met Stephen Fry, toen ik de audioboeken van Harry Potter beluisterde, voorgelezen door Fry. Dit voelde als een magische ervaring (en iets wat ik alle Harry Potter-fans zeker aanraad!), dus toen ik zag dat hij een boek had geschreven met her-vertellingen van Griekse mythes (I admit it, ik heb op de middelbare school alleen Latijn gevolgd/gymnasium gedaan omdat ik de Griekse en Romeinse geschiedenis en mythologie zo interessant vond; het vertalen zelf was niets voor mij) stond ik vooraan in de rij.
Mythos is een humoristische, luchtige collectie van Griekse mythes; een paar van de meest bekende, maar ook een paar zeer onbekende. Ik las dit boek vorig jaar al, echter in mijn enthousiasme voor het net uitgekomen vervolg Heroes, besloot ik Mythos nogmaals op te pakken. *****


Een meisje valt tijdens een fietstochtje door een gat in de aarde... ze wordt wakker in een ruimte bedekt met lichtgevende onbekende tekens, en bovenop een mysterieuze metalen hand.

Sleeping Giants is het eerste deel in de mysterieuze sciencefiction trilogie van Sylvain Neuvel: The Themis Files. Het is geschreven als een soort logboek, waardoor ik er werkelijk doorheen gevlogen ben, maar wat tegelijkertijd de geheimzinnigheid behoudt. We gaan mee met het meisje dat ooit op de metalen hand viel, maar zeventien jaar later onderzoek doet naar de oorsprong. Al snel komen onverklaarbare dingen omhoog (het gewicht van de had is maar een tiende van wat het theoretisch zou moeten zijn) en als er in Syriƫ nog een deel wordt gevonden, krijgt het verhaal een spannende boost. *****

"Can you keep an open mind? Are you willing to challenge what you know to be true?"

 Na Sleeping Giants moest ik natuurlijk gelijk door, en dus schafte ik direct Waking Gods en Only Human aan. Waking Gods blijft in de sfeer van diens voorganger, alleen brengt alles net even naar het volgende leven; een tweede robot giant verschijnt en niet alleen wordt steeds duidelijker wat de origine van de apparaten is, ook het gevaar van de Giants wordt nabij gebracht. Er wordt getraind om de robots te besturen, maar brengt de aarde zichzelf daardoor niet iets teveel in beeld? ****


Only Human voelde voor mij heel anders dan de twee eerste delen uit de trilogie. Minder mysterieus en verslavend, maar wel met een interessante blik op de mensheid; Only Human brengt een diepere, meer politieke en filosofische betekenis over. Heel verrassend (ook qua sfeer) maar daarom misschien wel een des te sterker en interessanter slot voor deze trilogie. ****

 Heroes: Mortals and Monsters, Quests and Adventures is het vervolg op Mythos en draait –zoals de titel al voorspelt- hoofdzakelijk om de helden uit de Griekse mythologie. Herakles en zijn twaalf opdrachten, Jason en het Gouden Vlies, Oedipus, Theseus en Perseus; ze komen allemaal voorbij. De editie is weer prachtig; niet alleen een fantastische cover, maar ook de end-papers zijn bedekt met prachtige hemellichamen. Ik heb dit boek zelf afwisselend gelezen en beluisterd; schrijver Stephen Fry heeft het boek zelf voorgelezen en doet dit (net zoals de Engelse Harry Potter boeken) fantastisch. De luisterboeken zijn onder andere op Storytel te vinden. Hoewel ik Heroes wel iets minder vond dan Mythos, weet ik zeker dat ik beide boeken nog met grote regelmaat zal herlezen. Ik hoop dat er een derde deel komt! ****

“You see?' said Prometheus. 'It is your fate to be Heracles the hero, burdened with labours, yet it is also your choice. You choose to submit to it. Such is the paradox of living. We willingly accept that we have no will.”
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten