maandag 20 juli 2015

Mr. Mercedes

Drie van de meest onwaarschijnlijke en fantastische helden die Stephen King ooit heeft gecreëerd proberen een eenzame moordenaar te stoppen die eropuit is om duizenden mensen op te blazen. Het gevolg is een bloedstollende race tegen de klok met vele levens op het spel.

Op een ijskoude vroege ochtend staan honderden wanhopige werklozen in de rij voor een banenbeurs. Zonder waarschuwing racet een eenzame bestuurder in een gestolen Mercedes dwars door de menigte; acht mensen worden gedood, vijftien raken gewond. De moordenaar ontsnapt.

Maanden later wordt politieagent Bill Hodges nog steeds achtervolgd door de onopgeloste misdaad. Wanneer hij een krankzinnige brief ontvangt van iemand die zichzelf de ‘Extra’ noemt en dreigt met nog een duivelse aanval, ontwaakt Hodges uit zijn depressieve en wezenloze pensionering, vastbesloten om een volgende tragedie te voorkomen.  

-Bron tekst: bol.com
Aangezien ik gek ben op Stephen King, plaats ik vrijwel elk nieuw boek dat hij schrijft op mijn leeslijstje (wat regelmatig gebeurt, aangezien King's schrijfsnelheid abnormaal is; maar je zal mij niet horen klagen). Mr. Mercedes is het eerste boek in een trilogie, wat vrij uniek is voor Stephen King; hij schrijft over het algemeen individuele/op zichzelf staande boeken. Aangezien het tweede deel in deze trilogie, Finders Keepers/De Eerlijke Vinder, onlangs is uitgekomen, leek het me het juiste moment om een recensie over Mr. Mercedes te plaatsen, die ik begin dit jaar las.

“Every religion lies. Every moral precept is a delusion. Even the stars are a mirage. The truth is darkness, and the only thing that matters is making a statement before one enters it. Cutting the skin of the world and leaving a scar. That’s all history is, after all: scar tissue.”

Mr. Mercedes is niet alleen een uniek werk voor King omdat het deel is van een trilogie; het genre is namelijk ook vrij exceptioneel: Mr. Mercedes is een detective. Het verhaal is een stuk realistischer dan King's normale horror- en thrillerverhalen. Het verhaal is geschreven vanuit twee perspectieven: gepensioneerde detective Bill Hodges en moordenaar en psychopaat Brady Hartfield, tevens bekend als Mr. Mercedes, ook al weet niemand dat hij dat is behalve hijzelf. Beide personages zijn op een missie: Hartfield wilt zijn Mr. Mercedes-aanval overtreffen met een nog grotere actie en Hodges wil de psychopaat vangen voordat het te laat is.

Creepy as hell. You ever see that TV movie about the clown in the sewer?”

Zoals gewoonlijk vond ik de schrijfstijl van King fantastisch. Het is grijpend, spannend en ronduit verslavend. Ik vond het ook fantastisch hoe hij refereerde naar filmadaptaties van één van zijn eigen boeken, "IT". King refereert vaak naar zijn eigen werk, maar meestal alsof die verhalen daadwerkelijk gebeurd zijn; dus in het geval van "IT" zou hij refereren naar een clown die in een nabij gelegen dorp verschillende moorden heeft gepleegd. Hierdoor verbindt hij alle verhalen samen, alsof alles zich afspeelt in dezelfde wereld. In Mr. Mercedes refereert King expliciet naar de filmadaptatie, waardoor hij suggereert dat de incidenten nooit gebeurd zouden zijn aangezien de film is gebaseerd op een fictioneel boek. Hierdoor wordt het boek nog realistischer, in tegenstelling tot zijn andere boeken.

Every religion lies. Every moral precept is a delusion. Even the stars are a mirage. The truth is darkness, and the only thing that matters is making a statement before one enters it. Cutting the skin of the world and leaving a scar. That’s all history is, after all: scar tissue.”

Eerlijk is eerlijk, King's horror-/thrillerboeken spreken mij meer aan. Toch vond ik deze variatie in genre best verfrissend en ik ga het vervolg zeker lezen. Ik vond de karakters in dit boek erg interessant en aangezien het een serie betreft, is er meer tijd om ze te leren kennen. Daarnaast was het verhaal erg spannend en zoals gewoonlijk was de schrijfstijl erg verslavend.

Ik gaf dit boek vier sterren op Goodreads  ★★★


3 opmerkingen: