zaterdag 15 februari 2020

Bombshell


Bron afbeeldingen: IMDb.

Vriendlief en ik zagen een teaser trailer voor deze film terwijl we in de bioscoop klaar zaten voor een andere film (Knives Out, denk ik). We vonden de trailer beide ontzettend sterk; een klein en mysterieus fragment uit de film met drie grote actrices (Charlize Theron, Nicole Kidman en Margot Robbie) die maar weinig verraadde over het verhaal of het verdere verloop -terwijl veel trailers tegenwoordig de halve film al weggeven- maar wél onze nieuwsgierigheid wekte. Later kwam ik erachter dat Bombshell gebaseerd is op een waargebeurd verhaal uit 2016 van werkneemsters bij Foxs News Channel die de machtige oprichter van de nieuwszender, Roger Ailes (John Lithgow), beschuldigden van seksueel overschrijdend gedrag. Om eerlijk te zijn was dit verhaal mij onbekend; vanzelfsprekend ken ik het conservatieve Fox News en ook Megyn Kelly, die één van de vrouwen was die haar beklag deed, kende ik van het fameuze Trump interview, maar daar eindigde het ook. Tijd om Bombshell te zien.

Ik vond Bombshell een interessante film. Hier en daar ging ‘ie wat snel voor mij, zeker in de eerste minuten met de snel opeenvolgende nieuwsfragmenten en grote namen; maar ik denk dat ze er bij deze film vanuit zijn gegaan dat het grote publiek Amerikaans is én dat dit grote publiek het verhaal dus al kent. Maar ik denk dat het verhaal ook juist des te interessanter als je het nog niet kende. Je komt er al snel achter dat Roger Ailes een autoritaire, respectloze en machtsbeluste man is, die denkt dat hij alles kan en mag maken. Je ziet enkele voorbeelden van het "seksueel overschrijdende gedrag" en ik vond die zelf erg ontzettend sterk; niet eens de handelingen zelf, maar vooral de autoritaire, nare en gedwongen sfeer die er hing op deze momenten. Je vóelde gewoon het ongemak, de schok en de onmogelijkheid goed met de situatie om te gaan.


Het einde maakt ook weer één en ander goed duidelijk; (spoilers (!) hoewel, zijn het spoilers als het verhaal waargebeurd is?). Wanneer Roger Ailes door zijn baas Rupert Murdoch wordt verteld dat hij het bedrijf moet verlaten, is Ailes beledigd en het vooral pertinent níet met dit besluit eens. Die vrouwen hadden immers toch geen recht van spreken, hij had ze grootgemaakt en hun carrières vooruit geholpen! Het treurige aan deze scène is dat Ailes het waarschijnlijk oprecht zo voelde; die was zich amper van kwaad bewust. Of in ieder geval, die vond dat hij er op een bepaalde nare manier recht op had om dit soort dingen te doen, in ruil voor een positieve carrière boost. Tot slot het ironische feitje waarmee de film eindigt; ik weet de cijfers niet exact meer, maar conclusie is dat Roger Ailes en een andere topman veel meer geld hebben ontvangen toen ze het bedrijf “gedwongen” moesten verlaten, dan de dames uiteindelijk als schadevergoeding kregen…

Bombshell is wat mij betreft een aanrader. Zowel Charlize Theron als Margot Robbie waren voor hun rollen in deze film genomineerd voor een Oscar, en de film heeft uiteindelijk de Oscar voor Best Achievement in Makeup and Hairstyling gewonnen. Terecht overigens; als je Charlize Theron met Megyn Kelly vergelijkt, of John Lithgow met Roger Ailes. Ook interessant overigens, Megyn Kelly heeft een video op YouTube uitgebracht over deze film, waarin ze de gebeurtenissen en de film met enkele andere betrokkenen bespreekt; ontzettend sterk. Blijkt ook uit dat de film vrij waarheidsgetrouw is (natuurlijk hier en daar aangedikt), en de vrouwen lichten hier en daar enkele gebeurtenissen toe.

1 opmerking: