donderdag 28 mei 2020

Mijn Jaar in Boeken 6 - 10


Death on the Nile was mijn eerste ervaring met Agatha Christie (wat betreft het lezen van haar boeken in ieder geval, ik heb Murder on the Orient Express al twee keer gezien). Een zeer vermakelijk boek, inclusief een verrassend einde (voor mij in ieder geval) en een zeer geestige detective Hercule Poirot. Overigens vond de daadwerkelijke dood op de Nijl ook veel later plaats in het boek dan ik had verwacht, ik zat er op ten duur echt op te wachten... ~★★★

“They conceive a certain theory, and everything has to fit into that theory. If one little fact will not fit it, they throw it aside. But it is always the facts that will not fit in that are significant.”

 
The Princess Diarist van Carrie Fisher las ik voor het eerst in 2016 en ik had zin om 'm nog eens te lezen. The Princess Diarist is Fisher's laatste boek voor haar dood, en bespreekt de journals die ze schreef ten tijde van het opnemen van de Star Wars films. Interessant, grappig en ook wel een beetje triest. ~★★★★

“I call people sometimes hoping not only that they’ll verify the fact that I’m alive but that they’ll also, however indirectly, convince me that being alive is an appropriate state for me to be in. Because sometimes I don’t think it’s such a bright idea. Is it worth the trouble it takes trying to live life so that someday you get something worthwhile out of it, instead of it almost always taking worthwhile things out of you?”

 
The Doll Factory van Elizabeth Macneal kreeg ik vorig jaar voor mijn verjaardag van twee vriendinnetjes; een historische roman over kunst, obsessie en bezit. Ik lees normaal eigenlijk nooit dit soort historische verhalen, maar ik heb er onwijs van genoten en ben er ook echt doorheen gevlogen. Een prachtige sfeer, en laten we ook even eerlijk zijn; die cover zorgt er ook wel voor dat je het boek zou kopen. Heel mooi! ~★★★


 Ik had onwijs hoge verwachtingen van The Diviners van Libba Bray, en misschien is dat wel precies waar het fout is gegaan. Het is het eerste deel in een Young Adult-trilogie dat zich afspeelt in de jaren '20 in New York, en draait om Evie O'Neill; een meisje met bijzondere krachten. Klinkt m.i. vrij fantastisch, maar het kon me niet grijpen. Twee sterretjes, hoewel het voor velen waarschijnlijk alsnog een fantastisch boek is (immers, gemiddeld 3.97 sterren op Goodreads). Ben dus bang dat het eerder aan mij ligt dan aan het boek. ~★★


Ik las eind vorig jaar De Meeste Mensen Deugen, van Rutger Bregman, en genoot daar ontzettend van. Ik besloot Gratis Geld voor Iedereen te gaan lezen (bleek al jaren op onze boekenplank te staan) en deels te luisteren via Storytel (ingesproken door Rutger Bregman zelf, echt een aanrader). En ook dit boek vond ik weer fantastisch. Onwijs interessante stukjes, bijvoorbeeld over waarom een staking van één week van vuilnismannen in New York leidde tot een noodsituatie, terwijl een staking van zes maanden (!!) van bankmedewerkers in Ierland eigenlijk niet heel veel verschil maakte. Ook een interessante blik op zogenaamde "bullshit jobs"; ja, de boeken van Bregman vind ik echt een aanrader! ~★★★★


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten