dinsdag 26 mei 2020

Mijn Jaar in Boeken 1 - 5

In 2019 las ik 100 boeken. Dames en heren, laat dat even op u inwerken... 100 boeken. Ik ben behoorlijk van mezelf onder de indruk. Maar, ik dacht ook, in 2020 doe ik het weer wat rustiger aan. Inmiddels is het echter mei, en loop ik 12 boeken voor op mijn Reading Challenge van 50 boeken... Het lijkt erop dat de hoeveelheid lezen van vorig jaar nog behoorlijk in mijn ritme zit en dat vind ik eigenlijk best tof. Daarnaast zitten we momenteel in de Corona crisis, waardoor al mijn sociale activiteiten zijn afgelast en ik elke werkdag minimaal twee uur bespaar op reistijd, dus de hoeveelheid lezen zal de komende tijd waarschijnlijk alleen maar toenemen. Misschien moet ik mijn Challenge dus maar weer gaan verhogen...





"All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost."

Nieuwjaarsdag besloten vriendlief en ik op de bank door te brengen, en wat was een betere start van het nieuwe jaar en descenium dan de Lord of the Rings-trilogie opnieuw te kijken. Aangezien ik hier toen weer ontzettend van genoot én weer helemaal de wereld in werd gezogen, besloot ik ook de boeken van Tolkien opnieuw te gaan lezen (deze las ik voor het eerst in 2016).Ik begon vanzelfsprekend met The Fellowship of the Ring, waarover ik in 2016 al een uitgebreide review heb geschreven op Goodreads. Dit is en blijft mijn absolute favoriet uit de trilogie. ~★★★★★

"I wish it need not have happened in my time,’ said Frodo. ‘So do I,’ said Gandalf, ‘and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us."

 
Dan volgt natuurlijk The Two Towers, waar het een stuk grimmiger in wordt; de Fellowship is uit elkaar gevallen, en we volgen verschillende aparte verhaallijnen. ~★★★★

'Do we walk in legends or on the green earth in the daylight?’ ‘A man may do both,’ said Aragorn. ‘For not we but those who come after will make the legends of our time."

 
Tot slot, The Return of the King. The Two Towers is mijn minst favoriete deel, omdat de hoofdstukken met Frodo en Sam zelfs míj soms iets te traag zijn, maar The Return of the King vond ik een episch einde. Ik raad The Lord of the Rings trilogie van Tolkien de echte fantasy fans aan, al moet je voorbereid zijn op een aanzienlijk trager verhaal dan we nu gewend zijn, én ik vind de films stiekem wel beter (vooral ook omtdat de films écht geniaal zijn). ~★★★★

 "His grief he will not forget; but it will not darken his heart, it will teach him wisdom'

 
Ik was nog niet helemaal klaar met de wereld van Tolkien, dus ik besloot nog twee andere boeken rondom de wereld te lezen. Ten eerste The Silmarillion, een boek dat Tolkien heeft geschreven omtrent de mythes, legendes en historische gebeurtenissen in Middle Earth. Ik heb genoten van verhalen over Beren en Lúthien en The Fall of Gondolin, en ik vind het onwijs gaaf dat Tolkien zó geïnvesteerd was in zijn eigen wereld dat hij een dergelijk boek heeft geschreven. Maar al met al kostte me het behoorlijk wat moeite me door The Silmarillion heen te worstelen en ik verwacht niet dat ik 'm ooit nog eens zal lezen.~★★★

 
An Atlas of Tolkien geeft een geografische en chronologische context voor de verhalen van de The Hobbit, The Lord of the Rings en The Silmarillion. De teksten zijn best interessant, maar vooral de illustraties zijn werkelijk prachtig. Het boekje staat vol met prachtige en zeer gedetailleerde illustraties rondom de wereld van Tolkien, gemaakt door verschillende artiesten door de jaren heen. ~★★★

Voor meer foto's van onderstaand boekje: Boeken Shoplog


Geen opmerkingen:

Een reactie posten