zaterdag 15 augustus 2015

Classics - Middlemarch

This is the Penguin English Library Edition of Middlemarch by George Eliot. 'She did not know then that it was Love who had come to her briefly as in a dream before awaking, with the hues of morning on his wings - that it was Love to whom she was sobbing her farewell as his image was banished by the blameless rigour of irresistible day'. George Eliot's most ambitious novel is a masterly evocation of diverse lives and changing fortunes in a provincial community. Peopling its landscape are Dorothea Brooke, a young idealist whose search for intellectual fulfillment leads her into a disastrous marriage to the pedantic scholar Casaubon; the charming but tactless Dr Lydgate, whose marriage to the spendthrift beauty Rosamund and pioneering medical methods threaten to undermine his career; and the religious hypocrite Bulstrode, hiding scandalous crimes from his past. As their stories interweave, George Eliot creates a richly nuanced and moving drama, hailed by Virginia Woolf as 'one of the few English novels written for adult people'. 

-Bron tekst: bol.com
-Shoplog (incl. foto's van het boek)

Middlemarch was echt zo'n boek wat ik aan mijn "gelezen" lijstje wilde toevoegen, maar de omvang schrok me wel een beetje af. Middlemarch is een 923-pagina's lange klassieker die de verhaallijnen van verschillende koppels en individuelen uit het fictionele dorpje Middlemarch vertelt. Het boek speelt zich af rond 1830 en is daadwerkelijk in 1871 gepubliceerd. De ondertitel van het boek is: "A study of provincial life", wat een zeer goede beschrijving van het boek is. Ik heb het boek in zes weken gelezen, wat sneller was dan ik had verwacht, maar desalniettemin een behoorlijke investering.

"We mortals, men and women, devour many a disappointment between breakfast and dinner-time; keep back the tears and look a little pale about the lips, and in answer to inquiries say, "Oh, nothing!" Pride helps us; and pride is not a bad thing when it only urges us to hide our own hurts—not to hurt others." 

De charme van Middlemarch lag voor mij bij het feit dat het uit zoveel verschillende verhaallijnen bestond. Dit hield me geïnteresseerd. Niet alle verhaallijnen bevielen me, maar de meeste trokken echt mijn aandacht en bouwden een band tussen mij en de personages. Ik vond het fijn hoe George Eliot (of eigenlijk Mary Ann Evans) de verwachtingen van de personages presenteerde, om later te laten zien dat het niet altijd zo uitwerkt als je wil (of in dit boek, bijna nooit). Een paar hoofd onderwerpen in het boek zijn de rollen en statussen van vrouwen en de natuur van het huwelijk. Ik vond het erg interessant om te lezen hoe mensen zich gedroegen en hoe ze dachten in die tijdsperiode, ook al is het over het algemeen erg degenererend tegenover vrouwen (ik heb hieronder een relevante quote toegevoegd). Het enige doel voor vrouwen was om een welvarende man te trouwen. Maar ook dat is interessant om over te lezen.


"But there is a lightness about the feminine mind - a touch and go - music, the fine arts, that kind of thing - they should study those up to a certain point, women should; but in a light way, you know. A woman should be able to sit down and play or sing you a good old English tune." 

Middlemarch was in feite geschreven door Mary Ann Evand, die de mannelijke naam George Eliot gebruikte zodat haar werk serieus genomen zou worden. Ze wilde ontsnappen aan het stereotype van vrouwen die in die tijd alleen luchtige "silly novels" schreven (ze heeft zelfs een essay geschreven over deze vrouwen). Hoewel ze schrijft over vrouwen die verlangen naar een huwelijk en ambiëren een goede echtgenote te zijn, heeft ze zelf het getrouwde leven nooit geleefd (ze is ooit getrouwd, maar haar man pleegde zelfmoord tijdens de huwelijksreis, dus het was een huwelijk van korte duur). Ze leefde wel samen met een getrouwde man voor twintig jaar, wat in ieder geval duidelijk maakt dat ze een zeer onconventionele en buitengewone vrouw was.

"Character is not cut in marble - it is not something solid and unalterable. It is something living and changing, and may become diseased as our bodies do." 

In conclusie: ik vond dit boek onwijs goed. Het mag dan wel een dik, langzaam en intens boek zijn, een behoorlijke investering om te lezen, maar het verhaal verraste en boeide me echt. Het is heel interessant om te lezen over de gewone levens van verschillende individuen in een dorp rond 1830 en hoe ze dachten over het leven. Ook vond ik George Eliot een fantastische schrijfster die verschillende prachtige zinnen, inzichtelijke gedachtes en soms zelfs ironische gebeurtenissen heeft toegevoegd. Ja, het is een investering, maar Middlemarch is het meer dan waard.

Ik gaf dit boek vier sterren op Goodreads  ★★★★

7 opmerkingen:

  1. Nice review! Ik heb laatst Silas Marner van haar gelezen en daar vond ik het verhaal aan de korte kant maar vond haar schrijfstijl wel heel fijn! Middlemarch zou mij denk ik wel bevallen dan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als de korte kant je enige probleem was, zal dit helemaal je ding zijn haha! Maar ik raad 'm zeker aan! Xx

      Verwijderen
  2. Pff wat een dik boek zeg! echt niks voor mij met mn dyslexie :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel een heel dik boek! Wel leuk dat er zoveel verschillende verhaallijnen instaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, leuk om te lezen dat jij er meer enthousiast over bent dan ik. Het is inderdaad een grote investering, maar ik vond het uiteindelijk niet de moeite waard (alhoewel veel anderen er wel over te spreken zijn). Never again :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik kan me voorstellen dat als het boek tegenvalt, de grootte nogal deprimerend is ;) Xx

      Verwijderen