zondag 9 augustus 2015

Assassin's Apprentice

'Fantasy as it ought to be written' George R.R. Martin.

The kingdom of the Six Duchies is on the brink of civil war when news breaks that the crown prince has fathered a bastard son and is shamed into abdication. The child's name is Fitz, and his is despised. Raised in the castle stables, only the company of the king's fool, the ragged children of the lower city and his unusual affinity with animals provide Fitz with any comfort. To be useful to the crown, Fitz is trained as an assassin; and to use the traditional magic of the Farseer family. But his tutor, allied to another political faction, is determined to discredit, even kill him. Fitz must survive: for he may be destined to save the kingdom. 

-Bron tekst: bol.com
-Boeken Shoplog (incl foto's van het boek)

2015 lijkt het jaar te worden dat mijn liefde voor fantasy-boeken echt groeit. Ik ben momenteel verslaafd aan de Het Lied van IJs en Vuur-serie van George R.R. Martin (Game of Thrones), ik tel de dagen totdat het nieuwe Throne of Glass-boek uitkomt en ik zit middenin de Mistborn-trilogie van Brandon Sanderson. Hoewel ik ook nog veel andere genres lees, heb ik bijna continu zin om een fantasy-boek op te pakken. Perfecte timing om aan Assassin's Apprentice van Robin Hobb te beginnen dus, het eerste boek in de Farseer-trilogie.


"Is it the nature of the world that all things seek a rhythm, and in that rhythm a sort of peace? All events, no matter how earth-shaking or bizarre, are diluted within moments of their occurrence by the continuance of the necessary routines of day-to-day living."

Assassin's Apprentice is het verhaal van Fitz; de bastaard zoon van Prins Chivalry, de erfgenaam voor de troon, en in bezit van de gave genaamd de "Wit". Hij weet niet veel van de Wit, behalve dat hij kan voelen wat dieren voelen en een diepe band met ze kan opbouwen, én dat zijn verzorger Burrich een grote afkeer heeft voor deze gave en er over spreekt alsof het iets vreselijks is. Fitz groeit op in de schaduwen van het koninklijk hof en wordt al op jonge leeftijd een moordenaar's leerling (assassin's apprentice): in het geheim wordt hij getraind tot moordenaar voor de Koning.

"Don't do what you can't undo, until you've considered what you can't do once you've done it." 

Ik vond dit verhaal fantastisch. De wereld in Assassin's Apprentice wordt onwijs goed opgebouwd en de kleine stukjes met informatie over de geschiedenis aan het begin van elk hoofdstuk (herinnerde me een beetje aan The Final Empire) vond ik echt handig en interessant. Ik kon een prachtig en gedetailleerd beeld in mijn hoofd maken van hoe de wereld eruit zag en hoe alles werkte, waardoor ik compleet in deze andere wereld weg kon duiken terwijl ik het boek las; wat één van de redenen is waarom ik boeken lees, dus als dat goed werkt, ben ik erg tevreden. 

"No wise man tells all he knows. He who carries tales has little else in his head." 

Fitz' verhaal is eigenlijk vrij dramatisch en toch voelde ik nooit verdriet. Ik wilde gewoon (en wil nog steeds) dat alles beter zou worden voor deze jongen. Ik heb het gevoel dat de toekomst er zeker rooskleuriger uitziet voor Fitz dus ik ben ontzettend benieuwd naar het volgende boek. Terwijl ik Assassin's Apprentice las, had ik geen idee waar het heen leidde, dus het einde was vrij verrassend. Nu heb ik nog steeds geen idee hoe het verder zal gaan in de volgende twee boeken (en die zijn vrij dik in verhouding tot deze). Hoe dan ook, ik ben benieuwd en ga zeker door met deze serie -en alle andere series die Robin Hobb heeft geschreven.

Ik gaf dit boek vijf sterren op Goodreads  ★★★★


5 opmerkingen:

  1. Ah, ik ben 'm nu aan het lezen! Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik ervan vind, maar misschien moet ik daar ook gewoon nog even mee wachten tot ik hem uit heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest ook even mijn "best" doen om erin te komen, maar op ten duur kon ik m echt niet meer wegleggen! Xx

      Verwijderen
  2. Ik ben niet zo echt een boekenwurm, maar leuk artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij heb ik dit boek ook thuis liggen, maar dan in het Nederlands...ben nu op werk, maar kan niet wachten om naar huis te gaan om te zien of dit het ook daadwerkelijk is. En dan GELIJK lezen :D

    BeantwoordenVerwijderen