donderdag 3 september 2015

Het Dondert en het Bliksemt...

Terwijl ik een artikel schrijf over de economische situatie in China, de dalende olieprijzen en de gevolgen voor onder andere de Dow Jones hoor ik regen kletteren op mijn raam. Zou het vanavond dan toch eindelijk gebeuren? Ik hoor mijn moeder vanuit de kamer naast me al enthousiast mijn naam roepen en terwijl ik naar haar toe loop, hoor ik het: onweer. Het dondert en het bliksemt en zowel mijn moeder als ik zijn in extase. Vanavond was het voor het eerst even geen code geel en waren er geen voorspellingen voor onweer, en toch blijkt dit de enige avond te zijn waarop het geluk ons treft. Hier leven mijn moeder en ik namelijk al avonden naar toe.

Genieten
Sommige mensen zijn bang voor onweer -zo ook een vriendin van mij- en vinden het donderende geluid angstaanjagend. Bij ons thuis daarentegen is dit weer fenomeen een reden voor een klein geluksmomentje. Vooral als het in de avond gebeurt en vooral (of eigenlijk alleen) als we thuis zitten; lekker warm, comfortabel en veilig (alhoewel, veilig?). De charme ligt voor mij niet alleen in het donderende kabaal en de intense bliksemschichten, maar ook het gevoel van lekker warm binnen zitten terwijl het buiten rotweer is. Nu is het behoorlijk warm, maar als het wat kouder zou zijn, zou dit voor mij een ideaal moment zijn om wat kaarsjes aan te steken en er optimaal van te genieten. 

Schrikmomentje
Toch had ook ik een paar weken terug een aparte ervaring met onweer. Mijn ouders waren nog op vakantie dus ik was alleen thuis. Op een avond was ik voor mijn doen vrij vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag moest ik om zes uur werken. Ik zakte al vrij snel dromenland in. Totdat ik rond drie uur 's nachts wild wakker schrok van een onwaarschijnlijk harde donder. En wat doe ik? Ik; de heldin die nergens bang voor is en gek is op onweer? Ik trek in een reflex mijn dekbed over mijn hoofd en verstop me onder mijn deken. Terwijl ik dit deed, realiseerde ik me gelijk hoe dom het was. Waar was ik in hemelsnaam mee bezig? Ik keek nog even om me heen of iemand gezien had hoe ik mezelf voor schut had gezet, maar aangezien het midden in de nacht was in mijn eigen kamer, bleek ik het er goed vanaf te hebben gebracht. Ik draaide me om en probeerde weer in slaap te vallen, net of er niets was gebeurd. 

4 opmerkingen:

  1. Wat grappig dat jullie hier zo van genieten! Ik vind het wel fijn als het in de verte onweert, maar niet als het echt over ons huis trekt. Maar lekker binnen zitten is altijd leuk als het slecht weer is :D Daarom vind ik de herfst ook zo knus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap hoe je je voelt. Het is wat je er zelf van maakt, en je kan het ook knus maken en ervan genieten..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk niet dat ik ooit van onweer kan genieten, geef mij maar een tafel zodat ik eronder kan gaan zitten... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind onweer eng, maar stiekem ook heel gaaf! Ik vind het zo mooi om te zien!

    xoxo
    www.its-dash.com

    BeantwoordenVerwijderen