maandag 23 september 2013

Verloren Vrouw

Wie ben je?

Wat hebben we elkaar aangedaan?

Dat zijn de vragen die Nick Dunne zichzelf stelt op de morgen van zijn vijfde trouwdag, als zijn vrouw Amy plotseling verdwenen is. De politie verdenkt Nick. Amy's vrienden onthullen dat ze bang voor hem was en dingen voor hem verborgen hield. Hij zweert dat het niet waar is. Forensisch onderzoek van zijn computer onthult aparte Googleresultaten. Hij zegt dat ze niet van hem zijn. En dan zijn er de verdachte oproepen op zijn mobiele telefoon.

Wat is er gebeurd met Nick mooie, intelligente vrouw?

Op AnneMerel.com las ik een review over Gone Girl, in het Nederlands vertaald naar Verloren Vrouw (eerder al verschenen als Donker Hart). Ik werd nieuwsgierig naar deze thriller die door zo velen werd aangeraden en besloot het boek zelf te lezen.

Het boek is geschreven vanuit twee personen, die elkaar in hoofdstukken afwisselen. Ten eerste door Nick Dunne in het heden en daarnaast door zijn vrouw Amy, in eerste instantie in de vorm van dagboekfragmenten uit het verleden. Het boek is opgedeeld in drie delen.

Al in het begin van het boek kom je erachter dat Amy vermist is. Het is onduidelijk wat er is gebeurd, maar Nick treft zijn woonkamer overhoop aan. Hij schakelt de politie in en probeert erachter te komen wat er is gebeurd. Samen met hem probeer je de aanwijzingen te volgen maar raar genoeg wordt Nick zelf ook steeds verdachter. Zo beschrijft Amy in haar dagboek dat hun relatie helemaal niet zo goed was als het lijkt en dat Nick helemaal niet zo'n goede man was het laatste jaar. Toch lijkt Nick hier niets van af te weten.

Als lezer verzin je allerlei theorieën rondom de verdwijning van Amy. Het feit dat het dagboek van Amy en Nick zelf elkaar zo tegenspreken, is zeer verwarrend. Halverwege het verhaal had ik het idee dat ik wist hoe het zat -wat ik niet zal verklappen- en dat bleek achteraf ook deels zo te zijn. Toch kwamen er aan het eind een paar rare wendingen die, hoewel mijn theorie nog steeds klopte, het verhaal een stuk raarder maakten. Het einde was ontzettend bizar en geniaal tegelijkertijd.

Ik vond Verloren Vrouw een heel goed boek. Ik heb de bladzijdes als een gek omgeslagen en soms wilde ik zo graag weten wat er ging gebeuren dat ik bewust alinea's heel scannend ging lezen (wat meestal betekent dat ik het onwijs spannend vind en me helemaal in het boek inleef). Ik had al lang niet meer zo'n boek gelezen en ik ben blij dat ik het weer gedaan heb. Als je van thrillers houdt, raad ik dit boek zeker aan. Verloren Vrouw is voor €12,50 op bol.com te krijgen.

7 opmerkingen:

  1. Het klinkt echt als een goed boek! Ik heb eigenlijk nooit thrillers durven te lezen, maar sinds 2 jaar ben ik er opeens helemaal weg van, dus ik denk dat ik is ga kijken of ze het boek verhuren bij de bieb!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is niet helemaal mijn soort boek maar klinkt wel erg spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoe niet echt van boeken maar dit boek lijkt me wel iets!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt erg spannend! Maar een thriller is niet zo mijn ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt lekker spannend. Ik ben blij dat het verhaal je zo beviel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben een echte boekenworm! Ik ga dit boek even opschrijven, ik wil hem namelijk ook erg graag gaan lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen