zaterdag 11 april 2020

Een Weekend ten tijde van de Corona Crisis

We kunnen niets en we mogen niets. Binnen zitten, maximaal twee mensen op bezoek met anderhalve meter afstand en alle horeca, musea en uitjes zijn gesloten. Het komt er dus op neer dat ik mijn weekenden vul met nóg meer lezen dan normaal en vriendlief en ik gaan er nog wel veel op uit om te wandelen en hard te lopen. Kijk mee met een weekend ten tijde van de Corona crisis (vrijdag drie april tot en met zondag vijf april).


Vrijdag 


Vrijdag stop ik rond 15:30 met werken. Aangezien dit vanuit huis is (zoals al vier weken, élke dag) hoef ik niet eerst een uur te rijden voordat ik thuis op de bank kan gaan zitten; nop, ik hoef slechts van ons thuiswerkkantoor aan de grote tafel drie meter naar de zithoek te wandelen. Prima. Ik lees door in House of Earth and Blood, het nieuwe boek van Sarah J. Maas en het eerste boek in haar nieuwe serie Crescent City. Deze heb ik twee weekjes voor de crisis losbarstte in een fantastische lokale Engelse boekwinkel in Breda gekocht, dus ik ben blij dat ik die vast in huis had gehaald (niet dat ik anders echt om boeken verlegen zit natuurlijk...).


Vriendlief en ik fietsen 's avonds richting mijn ouders voor het enige sociale uitje wat we deze week hebben. We gaan bij hen eten, en papa heeft er een heerlijke Spaanse avond van gemaakt! (vanzelfsprekend geen begroetingen met knuffels of kussen en we behouden anderhalve meter afstand)

Zaterdag


Zaterdagochtend ben ik zoals gewoonlijk weer vroeg wakker (sinds ik fulltime werk en elke dag tussen 5:30 en 6:30 uit mijn bed ga, zou ik mezelf bijna een ochtendpersoon gaan noemen...), dus rond acht uur zit ik op de bank met mijn boeken. Vriendlief komt er twee uurtjes later uit en samen gaan we een stukje hardlopen en genieten van het heerlijke weer.




's Middags is het tijd om het bed te verschonen, waar onze rode poes erg van geniet, en ik krijg een nieuw boek binnen: Stad der Dieven van David Benioff. Deze heb ik gewonnen via een winactie op Instagram, bij BeaLeest. Heel blij mee!


Ik breng de rest van de middag door op het balkon, met boeken en mijn iPhone. Beetje lezen, beetje muziek luisteren en beetje video's op YouTube kijken; ik vermaak me wel. 's Avonds bestellen vriendlief en ik een pizza en kijken we een aflevering van het nieuwe seizoen van The Crown.



Aangezien we zoveel wandelen de laatste weken, leek het me ook leuk een avondwandeling door Breda te maken; juist omdat het nu zo onwaarschijnlijk stil is op de straten. Dat was een goede keus en gaan we denk ik nog wel vaker doen! Bizar om zo'n stille stad te zien, en dat op zaterdagavond.


Anderhalf uur gewandeld, dus een drankje na mag wel! Helaas niet in een café ergens in de binnenstad, maar vanaf de bank is ook prima. Daarnaast is vanuit het NAC-stadion "Thuisgaan" georganiseerd, een line-up aan DJ's die iedereen vanuit huis kan streamen.

Zondag


Zondag doe ik vrij weinig. Want ja, we kunnen niets. Links ons verschoonde bedje met een nieuw dekbedovertrek, recht bovenin mijn journal (naja, boekje met foto's, plaksels en boekenreviews) en rechts onderin ben ik weer aan het doorlezen.

 
 
We zitten de hele middag weer op het balkon. Ik heb rond drie uur nog een videogesprek met twee vriendinnen; ontzettend gezellig en ik heb weer zitten huilen van het lachen (kan ook een teken zijn dat ik zó weinig meemaak dat het minst of geringste me al aan het lach-huilen maakt). Vriendlief maakt een heerlijk avondmaal.
 
 
Tot slot; in de avonduren lees ik The Lonely City van Olivia Lang. Voelde wel toepasselijk in deze tijden. Het eerste stuk gaat over Edward Hopper, die prachtige schilderijen heeft geschilderd waar de eenzaamheid soms vanaf lijkt te druipen. Onwijs interessant boek.





2 opmerkingen:

  1. Zo te zien vermaken jullie je nog wel nu we niet echt meer iets mogen. Ik ben zelf eigenlijk wel blij dat mijn vriend en ik ook allebei wel hobby's hebben die je vanuit huis kunt doen, zoals lezen en gamen. Helaas kunnen we nu even niet naar festivals heen (ook een grote hobby), maar dat komt wel weer. Ben benieuwd wat je van het nieuwe boek van Sarah J. Maas vindt! Ik heb hem ook nog liggen, maar moet er nog in gaan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zo leuk om te lezen hoe anderen mensen deze, toch wel rare, Coronatijd invullen. Zo heb ik het skeeleren weer helemaal opnieuw uitgevonden. Ik vind het toch wel gek om Breda zo leeg te zien op de zaterdagavond. Ik kan niet wachten op de dag waarop de terrassen weer geopend worden en we weer kunnen genieten van een drankje op de Grote Markt!

    BeantwoordenVerwijderen