vrijdag 10 januari 2020

Mijn Jaar in Boeken 96 - 100



Edward Snowden; bekend als één van de grootste klokkenluiders in Amerika, al dan niet de wereld, die ons burgers er met behulp van grote hoeveelheden CIA data op wees dat er wel héél veel data over ons verzameld wordt. Bestond er niet iets van een concept genaamd privacy? Snowden leeft momenteel in Moskou, omdat hij nergens anders heen kan zonder het risico te lopen aan Amerika uitgeleverd te worden. Zes jaar na dato heeft hij Permanent Record geschreven, waarin hij onder andere zijn jeugd beschrijft en hoe hij bij het leger, en vervolgens de CIA terecht is gekomen. Ook interessant hoe hij vervolgens een change of heart heeft ondergaan, en de beslissing heeft genomen onwijs veel topgeheime informatie van de CIA naar buiten te smokkelen. Interessant boek! ~★★★★


Afgelopen jaar heb ik ontdekt dat ik op zijn tijd wel geniet van een goede biografie. Inside Out is de recent gepubliceerde biografie van actrice Demi Moore, die tot nu toe al een interessant leven heeft geleid. Ze heeft het grote scherm mogen sieren in enkele zeer bekende films (G.I. Jane, Ghost, Striptease, Charlie’s Angels), heeft romances en zelfs huwelijken gehad met Emilio Estevez, Bruce Willis en Ashton Kutcher maar heeft ook ontzettend geworsteld met verslavingen en eetstoornissen. Ik vond dit een onwijs interessant boek, hoewel ik het niet altijd met Moore eens was; zo vond ik dat ze vaak niet de verantwoordelijkheid nam voor haar eigen gedrag, waardoor de “schuld” automatisch een beetje naar anderen schoof. Ook wat meer reflectie met betrekking tot waarom haar dochters er op een bepaald moment voor kozen Moore uit hun leven te knippen (wat overigens later weer goed is gekomen), had ik interessant gevonden (toevoegend aan of een meer uitgebreide context van de argumenten dat “haar hele familie haar de villain maakte”, en haar “verslaving” aan Ashton Kutcher toentertijd). Hoe dan ook, interessant biografie; was me er niet van bewust dat Moore’s jeugd zo ontzettend zwaar was. ~★★★


Twas the Nightshift Before Christmas is een verzameling van waargebeurde verhalen uit het leven van een junior dokter ten tijde van kerst en oud en nieuw, komisch en snel beschreven. Ik vond het een vermakelijk boek, maar raad ‘m vooral aan tijdens kerst. Ik weet niet of het effect echt overkomt als je zelf niet in de feestdagensfeer zit. Adam Kay schreef eerder al This Is Going To Hurt, en daar ben ik nu ook wel benieuwd naar geworden. ~★★★


Kindred Spirits van Rainbow Rowell is een kort verhaal geschreven ter ere van de World Book Day in 2015. Het voelt een beetje belachelijk een verhaal van slechts 50 pagina's vijf sterren te geven, maar ik vond Kindred Spirits fantastisch. Dit was de tweede keer dat ik het verhaaltje las; ik las 'm voor het eerst in 2016.

Elena is haar hele leven al een Star Wars-fan. Wanneer ze erachter komt dat er een nieuwe film uitkomt -een écht vervolg met Han, Luke en Leia- wordt ze (zeer terecht) helemaal gek. Ze wilt The Force Awakens dan ook optimaal ervaren en besluit in de rij te wachten voor de bioscoop vier dagen voor de daadwerkelijke premiere; ook al hoeft dat tegenwoordig helemaal niet meer, aangezien je je tickets online kan bestellen. Ze wilt haar liefde met mede Star Wars fans delen. De hele ervaring verloopt natuurlijk compleet anders dan verwacht. ~★★★★


My True Love Gave to Me: Twelve Winter Romances bevat twaalf heerlijke feel-good kerstverhalen. Dit is de derde keer dat ik deze collectie lees; het is gewoon zo'n heerlijk en feestelijk boek voor tijdens de feestdagen, dat ik 'm er eind van het jaar graag bij pak. Voor een uitgebreide review (inclusief kleine reviews per verhaaltje) raad ik je aan even mijn Goodreads pagina te bekijken. ~★★★★

1 opmerking:

  1. Ha, ik ben ook heel benieuwd naar Permanent Record! Ik zag 'm al ergens voorbij komen, en ik weet eigenlijk maar heel weinig van Edward Snowden. Leuke boeken1

    BeantwoordenVerwijderen