woensdag 8 januari 2020

Mijn Jaar in Boeken 91 - 95


Tijdens mijn tripje naar Londen (wat toevallig samenviel met Halloween) las Stephen King's debuut Carrie. Terwijl ik nog deels aan het nagenieten was, besloot ik één van zijn andere oudere doch bekendere werken op te pakken: Misery, uit 1987. Een schrijver raakt door een verkeersongeluk van de weg, en wordt gevonden door zijn grootste fan, die hem besluit te verzorgen in haar huisje achteraf... De verfilming uit 1990 is me lang bijgebleven (voornamelijk door één specifieke scene met een grote hamer en een houten blok tussen de enkels van de schrijver). Over het boek kan ik zeggen dat het een ontzettend intense leeservaring was; een heel andere vorm van eng. Op sommige momenten kreeg ik er zo de kriebels van, dat ik het boek gewoon even moest wegleggen. Onwaarschijnlijk spannend en intens. Maar ik ben ook blij dat ik het boek nu uit heb. ~★★★★

“Writers remember everything...especially the hurts. Strip a writer to the buff, point to the scars, and he'll tell you the story of each small one. From the big ones you get novels. A little talent is a nice thing to have if you want to be a writer, but the only real requirement is the ability to remember the story of every scar. Art consists of the persistence of memory.”

 
Eerder dit jaar las ik al Matilda, waar ik ontzettend van genoot, en ik had zin in meer. Sjakie en de Chocoladefabriek heb ik vroeger vaak gekeken én gelezen. Ook nu weer een pareltje! ~★★★


De antwoorden op de grote vragen is Stephen Hawking's laatste boek, gepubliceerd na zijn dood in 2018 (op 76-jarige leeftijd). Volgens de uitgevers 'zijn laatste gedachten' en met een voorwoord van Eddie Redmayne, die Hawking speelde in The Theory of Everything in 2014. Ik vond het een onwijs interessant, maar tegelijkertijd hier en daar grappig en makkelijk geschreven boek. Ik had nog niet eerder iets van Hawking gelezen, dit soort onderwerpen zijn mij grotendeels onbekend, maar ben wel geneigd A Brief History of Time op te pakken. ~★★★


In de vroege jaren tachtig trekt zilversmid Sarah naar het noorden, op zoek naar rust. In en klein dorpje vindt ze haar draai en wordt ze gedwongen bepaalde keuzes over haar leven te maken. Ik ben werkelijk door Noord heen gevlogen. Mooi en verslavend verhaal. Hele toffe cover ook! ~★★★


Seven Brief Lessons on Physics van Carlo Rovelli is onwijs populair, doordat het kort maar krachtig enkele fascinerende maar moeilijke concepten zou uit leggen. Wat mij betreft niet het beste boek om te lezen, nadat je net een boek van Stephen Hawking hebt gelezen... Misschien iets wat ik in de toekomst nog een kans zou moeten geven (of één van zijn andere boeken), maar voor nu kon 'ie helaas niet aan mijn verwachtingen voldoen. ~★★

Geen opmerkingen:

Een reactie posten