maandag 29 oktober 2018

Mijn Jaar In Boeken 21-25

In 2015 kwam Penguin met de Little Black Classics; kleine boekjes, allen ongeveer 60 pagina’s lang, met literaire hoogtepunten uit de geschiedenis; korte verhalen, essays, poëzie; het zat er allemaal tussen. Dit jaar kwam Penguin met een nieuwe lijn kleine boekjes: de Penguin Modern. Hetzelfde idee, maar dan hoogtepunten uit de afgelopen 100 jaar. Een goede manier om in aanraking te komen met nieuwe auteurs (voelt een beetje als “voorproefje”) of omdat je juist niet genoeg kan krijgen van je favorieten. Ik vind de uitgaves heel gaaf (leuk kleurtje en mooi en toepasselijk font), dus ik besloot er in april vijf uit te proberen.





The Custard Heart was mijn eerste Penguin Modern, en een goede start. Tevens mijn eerste ervaring met Dorothy Parker, terwijl ik The Collected Dorothy Parker al tijden (twee jaar?) in mijn boekenkast heb staan...

Deze Penguin Modern bevat drie korte verhalen. The Custard Heart was interessant (en die titel is geniaal), maar het tweede verhaal, Big Blonde, was ontzettend indrukwekkend, ondanks dat ‘ie zo kort was (waardoor ik eigenlijk alleen maar meer respect krijg voor Parker; zoveel emotie en onuitgesproken gevoelens in zo weinig pagina`s verzamelen voelt zeer indrukwekkend). Een verhaal over de effecten die een depressie kan hebben op iemands leven, in een situatie waarin niemand wil accepteren dat die depressie er is. ~


Een mysterieus, creepy en onverwacht verhaal. Toen ik een paar pagina’s gelezen had begon het bekend aan te voelen, en toen kwam ik er ook achter dat ik dit korte verhaal al eens gelezen had (in de Don’t Look Now korte verhalen-bundel). Kon me echter niets meer van het einde herinneren, dus dat voelde nog als een verrassing. ~


Ik ben gek op Shirley Jackson, en dan vooral haar korte verhalen. Jackson kon in onwaarschijnlijk weinig pagina’s een personage zo goed op papier zetten en de meest onheilspellende sferen creëren. De drie korte verhalen in The Missing Girl zijn zeker niet mijn favorieten van Jackson, maar nog steeds erg goed. ~


Voor mijn Master studie moest ik ooit Regarding the Pain Of Others lezen van Susan Sontag. Apart, maar ook heel interessant. Dus ik was benieuwd naar meer Sontag. En de Penguin Moderns zijn natuurlijk bij uitstek een goede manier om met een auteur in aanraking te komen. Notes On Camp gaat over de grenzen tussen ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur. Tevens interessant, maar het essay kon mij niet grijpen. Mogelijk omda dit voor mijn gevoel nu niet meer zo relevant is als vroeger. ~


Calvino’s fantasie is eindeloos in deze korte verhalen. Ik ben benieuwd of dat in al zijn werk zo is (en ‘toevallig’ heb ik Calvino’s uitgebreidere collectie The Complete Cosmicomics ook in mijn bezit, dus ik zou er theoretisch snel genoeg achter kunnen komen...). Toch vond ik het bij deze verhaaltjes soms moeilijk om geïnteresseerd en geconcentreerd te blijven, maar hopelijk voel je je bij het lezen van meer verhalen ook meer geïnvesteerd in het plot. ~

2 opmerkingen:

  1. Die van Daphne du Maurier en Shirley Jackson heb ik ook gelezen! Vooral die van du Maurier vond ik erg interessant; dat had van mij wel een langer boek mogen zijn. Die van Shirley Jackson vond ik leuk, maar niet haar beste werk inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indeed, die van Daphne had veel langer mogen zijn! Echt een interessant concept achter het korte verhaaltje. Xx

      Verwijderen