zondag 3 december 2017

Hello December


“Per slot van rekening is de mondiale kunstenaarspopulatie geëxplodeerd, vrijwel niemand is géén kunstenaar: door onze aandacht naar binnen te richten hebben we ook al onze hoop naar binnen gericht, omdat we geloven dat daar zingeving te vinden is of kan ontstaan. Nu we ons volledig hebben losgemaakt van wat onkenbaar is en wat ons werkelijk met ontzag kan vervullen, kunnen we alleen maar verwondering vinden in onze eigen scheppende vermogens.”
Donker Woud - Nicole Krauss

Gezellig en Koud

Nondeju is het gewoon alweer december. De maand van de feestdagen. Volgend weekend vieren mijn ouders, mijn zus en haar vriend en mijn vriend en ik het "Grote Sinterklaasfeest". Bij ons thuis is Sinterklaas best wel een dingetje; we trekken lootjes, maken (niet altijd even succesvolle/herkenbare) surprises, schrijven gedichten, kopen teveel cadeautjes en spenderen de dag onder het genot van héél veel hapjes en drankjes. Heerlijk. Dit jaar is het voor het eerst in het nieuwe huis van mijn ouders -die er toen ook ik het huis had verlaten voor gekozen hebben niet kleiner, maar groter te gaan wonen-, dus dat wordt weer heel leuk denk. En ik beloof het, ik ga dit weekend écht mijn surprise maken (ik moet er nog aan beginnen natuurlijk, maar komt goed... hoop ik). 

Overigens, ondanks dat ik een 'echte Sinterklaasvierder' ben, ben ik níet voor Zwarte Piet. Ik ben er nooit tegen geweest, maar ik vind wel dat als er zóveel mensen problemen mee hebben, ik er niet genoeg waarde aan hecht om 'm te houden. Ik zou met liefde afscheid nemen van Zwarte Piet en er een alternatief voor terugkrijgen. Ik heb het nooit als racisme gezien, maar als anderen dat wel doen, is het voor mij een makkelijke keuze. Traditie of niet (zo was het ook ooit traditie dat vrouwen de huisvrouwen waren, en niet mochten werken of stemmen; traditie is niet per definitie positief). Oké, nu is mijn Zwarte Pieten-praatje klaar. Vermoeiende discussie (omdat het geen discussie is maar een gigantisch kinderachtig gevecht).


Kerst & Oud en Nieuw

Behalve Sinterklaas, vieren we natuurlijk ook Kerst en Oud en Nieuw. Kerst valt heerlijk dit jaar, namelijk op maandag en dinsdag. Dus hebben we een heerlijk rustig weekendje en daarop volgend twee dagen kerst, die vriendlief en ik klassiek bij de familie's vieren. Dan drie dagen werken, en dan ga ik met "de schoonfamilie" een lang weekend naar Terschelling, waar we tevens Oud en Nieuw vieren. Ik ben al twee keer op Terschelling geweest (en een keer op Texel), maar beide in de zomer, dus ook wel eens leuk om het in de wintermaanden te bezoeken. Genoeg leuke dingen op de planning dus deze maand!

The Portable Magic of Books and Movies

December is één van mijn favoriete leesmaanden; lekker knus bijkomen na een dag werken met een goed boek of juist om de drukte tijdens de feestdagen even te ontsnappen door op de bank weg te kruipen in een andere wereld. Hoewel ik in november niet veel gelezen heb (vier boeken als ik het goed heb, waaronder twee korte), heb ik wel veel toffe dingen gezien. Zoals seizoen twee van Stranger Things. Nonde, ik durf bijna te zeggen dat ik het tweede seizoen beter vond dan het eerste. Nog een Netflix aanrader: The Sinner. Mijn ouders gaven dit als tip en ik heb de acht afleveringen er in twee avonden doorheen gejast. Óntzettend goed, en qua sfeer beetje vergelijkbaar met The OA. Vriendlief en ik zijn daarnaast naar Murder On The Orient Express geweest, waar hopelijk deze week nog een review van online komt. Zo, nu maar weer wat lezen.


3 opmerkingen:

  1. Leuke plannen heb je voor deze maand! Ik ben benieuwd hoe Oud & Nieuw je gaat bevallen op Terschelling, dat is toch heel anders dan thuis zijn. November was ook niet mijn beste leesmaand; ik heb er maar één gelezen. Hopelijk wordt dat in december een stuk beter, maar dat denk ik wel. Naar het boek van Nicole Krauss ben ik nog benieuwd, ik vond The History of Love van haar namelijk erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. December is gevoelsmatig een heerlijke leesmaand hè! Dus ik hoop voor ons allebei het beste haha :) Xx

      Verwijderen