vrijdag 27 december 2019

Mijn Jaar in Boeken 66 - 70


Ik begrijp waarom The Sellout in 2016 de Man Booker won, maar eerlijk is eerlijk; ik vond dit helemaal niets. Ik vond de satire grappig en de kritieken op de Amerikaanse maatschappij pijnlijk, maar het verhaal kon me gewoon niet binden. Mogelijk dat ik het een fantastisch boek vind als ik het op een ander moment nogmaals lees, maar ik betwijfel het me. **

“That’s the problem with history, we like to think it’s a book—that we can turn the page and move the fuck on. But history isn’t the paper it’s printed on. It’s memory, and memory is time, emotions, and song. History is the things that stay with you."
 
 

De dood van Murat Idrissi van Tommy Wieringa werd genomineerd voor de International Booker Prize van 2019, dus ik was geïntrigeerd. Twee jonge Nederlandse vrouwen gaan op een slecht voorbereide vakantie naar Marokko, het land van hun voorouders. Ze komen in aanraking met de lokale bevolking, en voor ze het weten (en het echt goed doordacht hebben) stemmen ze in om iemand in hun auto mee te smokkelen terug naar Europa; verstopt in hun kofferbak, tijdens de twee uur durende bootoversteek. Er kan niets fout gaan. Ze gaan helpen deze jongen een beter leven te geven.

De dood van Murat Idrissi is een kort maar ontzettend krachtig verhaal, geïnspireerd op een waargebeurde rechtszaak die Wieringa in 2004 bezocht, en hem al die jaren is bijgebleven. Het verhaal kruipt onder je huid, en je wordt continu meegezogen in de sterke dialogen van de twee vrouwen. Ontzettend sterk boek! ****


Doctor Sleep is het in 2013 uitgekomen vervolg op de epische thriller The Shining uit 1977, die (deels door Stanley Kubrick's bizarre verfilming) inmiddels een ware horror klassieker is te noemen. Doctor Sleep speelt zich jaren na de dramatische gebeurtenissen in het Overlook hotel af, en vertelt ons hoe het is afgelopen met kleine Danny Torrence. Danny (of tegenwoordig, Dan) heeft het zwaar; zijn krachten ("the shine") zijn nog steeds aanwezig en om deze zoveel mogelijk te kunnen negeren, is hij net als zijn vader aan alcohol verslaafd geraakt. Hij probeert zijn leven weer op de rails te krijgen, en komt daarbij een jong meisje tegen met onwaarschijnlijk veel krachten.

Doctor Sleep had ik enkele jaren geleden, toen 'ie net uitkwam, al gelezen; en toen vond ik het al een heerlijk verslavend en typisch Stephen King boek. Omdat er dit jaar een verfilming uitkwam, besloot ik het boek opnieuw te lezen; nog steeds een pareltje wat mij betreft. *****

“The good thing about being old, is you don’t have to worry about dying young.”


Het paleis van Versailles, Marie Antoinette, de Franse revolutie, Napoleon; er is iets aan de Franse monarchie en de daaropvolgende revolutie die mij altijd hebben geïntrigeerd. Enkele jaren geleden las ik The Sun King, van Nancy Mitford, dat vooral een kijkje gaf in het dagelijkse leven op Versailles; dat smaakte naar meer. De Zonnekoning: Glorie & schaduw van Lodewijk XIV is een dik non-fictie boek over het leven van de koning der koningen. Ik vond het een ontzettend interessant en heerlijk uitgebreid boek. Alles komt voorbij. Zo lees je dat Louis XIV hard heeft moeten werken om Frankrijk op de kaart te zetten, weliswaar behoorlijk oud is geworden, maar ook heel veel kwaaltjes en gezondheidsproblemen had, en ook het dagelijks leven op Versailles komt aan bod en is te bizar voor worden. Aanrader! *****


In 1985 kwam The Handmaid's Tale van Margaret Atwood uit, een boek over een wereld waarin sommige vrouwen enkel nog dienen als voortplantingsmachines. Het is een moderne klassieker geworden, en dit jaar kwam het vervolg uit; The Testaments. Ik las The Handmaid's Tale enkele jaren geleden en was niet héél erg onder de indruk, mogelijk omdat mijn verwachtingen te hoog waren, maar ik was toch wel benieuwd naar het Man Booker genomineerde vervolg. Onlangs is een prachtige graphic novel uitgekomen van het originele verhaal, dus ik besloot deze aan te schaffen en te lezen om mijn geheugen op te frissen. Ik lees niet vaak meer graphic novels, maar ik vond deze heel sterk! Mooi en indrukwekkend. ****

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten