vrijdag 27 december 2019

Mijn Jaar in Boeken 61 - 65


Op social media zag ik Wildernis voorbij komen, en in een opwelling (in het zonnetje in Corsica) besloot ik dat ik zin had om dit boek te lezen. Dus ik kocht het e-book via Apple en kon ‘m gelijk via mijn iPadje lezen (wat een luxe hè, heerlijk). En ik ben er doorheen gevlogen! Ontzettend verslavend. Vijf vrouwen gaan samen op een zware, regenachtige trektocht door de Australische wildernis, als bedrijfsuitje onder het mom van “teambuilding”. Slechts vier van de vijf vrouwen halen echter de eindstreep. Agent Falk gaat op onderzoek. Dit bleek uiteindelijk het tweede deel in een serie te zijn (rondom federaal agent Aaron Falk), dus vanzelfsprekend besloot ik gelijk deel één ook te kopen en te lezen: De Droogte. ****


Ook door De Droogte van Jane Harper ben ik doorheen gevlogen. Wat een heerlijke verslavende boeken, en ook leuk dat ze zich in Australië afspelen. De Droogte draait om het plattelandsstadje Kiewarra, waar het land verdort en het vee sterft; de droogte neemt het gebied over. Een gezin wordt dood aangetroffen, en alles wijst erop dat de man des huizes uit pure wanhoop zijn vrouw en zesjarige zoontje van het leven heeft beroofd, om daarna zelfmoord te plegen. Aaron Falk keert terug naar zijn geboortedorp om dit mysterie te helpen ontrafelen. ****


“The event that came to be known as The Pulse began at 3:03 p.m., eastern standard time, on the afternoon of October 1. The term was a misnomer, of course, but within ten hours of the event, most of the scientists capable of pointing this out were either dead or insane. The name hardly mattered, in any case. What mattered was the effect.”

Nog voordat telefoons de wereld overnamen, schreef Stephen King Cell; zet een telefoon aan je oor, en je verandert in een moordlustige zombie. Dit boek deed me sterk aan Bird Box denken (de Netflix film met Sandra Bullock; het is natuurlijk eigenlijk andersom, omdat de film pas uit is gekomen ná dit boek, maar die volgorde heb ik nou eenmaal niet aangehouden). Het concept van dit boek vond ik ontzettend sterk. De personages waren niet zo goed of diep uitgewerkt zoals meestal met King’s verhalen is, maar nog steeds vrij sterk (ik vond vooral Jordan en Tom goed). Weer ontzettend van deze King genoten. ****

"What Darwin was too polite to say, my friends, is that we came to rule the earth not because we were the smartest, or even the meanest, but because we have always been the craziest, most murderous motherfuckers in the jungle.”

 
Outline is het eerste deel in een trilogie van Rachel Cusk. Het boek draait om een schrijfster, waarover we amper persoonlijke details leren, die naar Athene vliegt om een zomer lang een schrijfcursus te geven. Wel leren we veel over de mensen die ze op deze reis tegenkomt; de biljonair waarmee ze luncht voordat ze naar Athene vliegt, enkele vrienden, collega’s en studenten die ze spreekt. Eigenlijk gebeurt er verder ook niet heel veel; het boek is gevuld met enkel beschrijvingen en gedachtegangen van enkele personages. Om eerlijk te zijn, weet ik verder ook niet wat ik over dit boek moet schrijven of waarom ik er zo van genoten heb, behalve dát ik van genoten heb. Goeie dialogen en wat mij betreft een zeer interessant concept. Ik zie ook in waarom iets dergelijks niet voor iedereen gemaakt is, maar ik ben benieuwd naar de volgende delen. ****
 
“People are least aware of others when demonstrating their own power over them.”


Lethal White is het vierde deel in de detective serie rondom Cormoran Strike, geschreven door Robert Galbraith (a.k.a. J.K. Rowling). Ik heb er weer van genoten. Ik vind dit gewoon hele fijne en verslavende boeken. Daarnaast heb ik echt een paar keer hardop zitten juichen, vanwege enkele ontwikkelingen rondom Cormoran’s partner Robin. ****

 

1 opmerking:

  1. Ik zag Wildernis van Jane Harper ook al op een andere blog voorbij komen, die schijnt inderdaad wel goed te zijn. Mooie cover ook.

    BeantwoordenVerwijderen