woensdag 11 december 2019

Mijn Jaar In Boeken 31 - 35


My Sister, the Serial Killer van Oyinkan Braithwaite is een sinister grappig verhaal. Het voor de Man Booker-prize genomineerde boek draait precies om datgene wat de titel al suggereert; de zus van onze hoofdpersoon vermoordt haar vriendjes bij de vleet. Ik vond dit echt een heerlijk boek; niet mind blowing, maar wat heb ik genoten. ****
 
Femi makes three, you know. Three, and they label you a serial killer.

 
The Bloody Chamber is een collectie van korte verhalen van Angela Carter; mysterieuze en griezelige hervertellingen van bekende sprookjes als Roodkapje, de Gelaarsde Kat en Belle en het Beest. Ik vond niet alle verhalen even leuk, maar al met al een mooie collectie. ****

"A long, a winding corridor, as if I were in the viscera of the castle; and this corridor led to a door of worm-eaten oak, low, round-topped, barred with black iron. And still I felt no fear, no raising of the hairs on the back of her neck, no prickling of the thumbs. The key slit into the new lock as easily as a hot knife into butter.”
 
 
Mijn derde Haruki Murakami, en wat een pareltje. Een prachtig en intens verhaal, over een jonge man en diens eenzame leven op een universiteitscampus in Tokyo. Eigenlijk gebeurt er maar heel weinig, maar toch één van de meest pakkende boeken die ik in 2019 las. *****

“Als je hetzelfde leest als iedereen, dan denk je ook hetzelfde als iedereen.”


In theorie had dit best wat kunnen worden; er waren enkele momenten dat ik echt geïntrigeerd was. Echter uiteindelijk ging er teveel aan mij voorbij om het een goed verhaal te vinden; zo snap ik nog steeds de relatie tussen Arthur, Lisette en Caroline niet helemaal. Wat Loetje verder aan het verhaal toevoegde, is mij ook nog steeds een raadsel. En die referenties naar die jas continu sloegen nergens op.

O, en ook ironisch; het thema voor de boekenweek was “De Moeder, De Vrouw”. Vandaar dit boekenweekgeschenk, geschreven door een man over een man die kampt met problemen door zijn vader; logisch toch? **


De Red Wedding, de Purple Wedding, the Mountain vs the Viper, de moord op Tywin Lannister op het toilet door zoon Tyrion, Littlefinger die Lysa door de Moon Door duwt én Lady Stoneheart. A Storm of Swords II was in deze herleessessie mijn favoriete boek; er gebeurt zóveel. Ik schreef in 2016 al een volledige review over Een Storm van Zwaarden / A Storm of Swords II. *****

Geen opmerkingen:

Een reactie posten