donderdag 25 juli 2013

Looper

In deze spannende actiethriller Looper staat tijdreizen centraal, het wordt gebruikt door zogenaamde Loopers om mensen uit de toekomst in het heden te vermoorden. Joe (Joseph Gordon-Levitt), is zo'n Looper, een huurmoordenaar. Hij verdient veel geld en leeft een goed leven, totdat hij de enige regel voor Loopers overschrijdt: laat je doelwit nooit ontsnappen, zelfs al ben je het zelf. Op een dag wordt de oudere Joe (Bruce Willis) opgepakt en terug gestuurd naar het verleden, wat volgt is een spannende achtervolging en een zoektocht naar een oplossing om het brein achter het illegale tijdreizen te slim af te zijn.
-bol.com


Joseph Gordon-Levitt (uit onder andere Inception, (500) Days Of Summer, The Dark Knight Rises) speelt de rol van Joe, een huurmoordenaar. Hij vermoordt echter niet zomaar mensen en ook niet op een "alledaagse" manier. Hij vermoordt mensen uit de toekomst. In de toekomst is het zo goed als onmogelijk om de lijken van dode mensen te dumpen en dus maken criminele organisaties gebruik van tijdreizen. Ze sturen de mensen die ze dood willen hebben naar het verleden, waar speciale huurmoordenaars, "Loopers", enkele meters van ze vandaan op ze wachten en ze onmiddellijk neerschieten als ze arriveren. De Loopers zien niet wie de mensen zijn en dat doet er verder ook niet toe. Om echter te voorkomen dat de criminele organisaties verbonden blijven aan de Loopers, worden deze op ten duur ook terug gestuurd. De Loopers schieten dan onbewust de toekomstige zelf neer, wat ze pas weten als ze het goud van het dode lijf afhalen. Dit betekend dat ze vanaf dat moment nog dertig jaar te leven hebben voor ze worden terug gestuurd: ze kunnen het er van nemen met hun net verdiende fortuin. 

Op ten duur ziet ook Joe zijn toekomstige zelf (Bruce Willis) voor zich verschijnen. Deze is hem echter te slim af en er ontstaat een kat-en-muis spel. Dan blijkt dat toekomstige Joe niet zomaar de dood ontwijkt. In de toekomst is er iemand aan de macht gekomen, de mysterieuze "Rainmaker". Bruce Willis is naar het verleden gekomen om de jongere versie op te sporen en te doden. 


Looper leek me een ontzettend spannende film. Bovendien ben ik van zowel Joseph Gordon-Levitt als Bruce Willis fan. Beide acteurs deden het voor mij dan ook niet geheel verrassend fantastisch in deze film: verrassender waren Emily Blunt en Pierce Gagnon. Vooral de jonge Pierce heft echt een goed staaltje acteerwerk neergezet. Ondanks het tijdreizen -wat natuurlijk al redelijk science fiction is- was de film een stuk "onrealistischer" dan verwacht. En dan bedoel ik niet zozeer dat het voor je gevoel niet echt zo zou kunnen gebeuren (want als ik ondanks de meest onrealistische feiten in een film het gevoel heb dat het nooit zo zou kunnen, vind ik een film niet geslaagd) maar dat er wel wat meer "aparte" dingen in deze film gebeuren dan slechts time traveling. Voor mij onverwacht, maar toch gaaf.

Wat mij het eerste half uur ook verwarde, was het feit dat Joseph Gordon-Levitt er zo anders uit zag dan normaal. En dan bedoel ik ook daadwerkelijk in zijn gezicht. Was Joseph al zo'n stuk ouder geworden sinds zijn laatste film? Ik kon de verwarring niet aan en zette de film op pauze om het even te kunnen googlen. Wat bleek: Joseph is voor Looper flink in de make-up en effecten gezet, zodat hij meer het uiterlijk van Bruce Willis kreeg (zijn toekomstige zelf). Stoer!


Zoals je misschien al hebt gemerkt, heb ik niet veel prijsgegeven over de film zelf. Dat komt omdat dit echt zo'n film is die je zelf moet zien. De onverwachte wendingen en de verhaallijn zijn juist de kracht van de film, dus die kan ik echt niet weggeven. Ik kan alleen zeggen dat ik de film ontzettend gaaf vond. Spannend, originele verhaallijn, goed acteerwerk en een leuke wending. Ik zeg niet dat ik de laatste wending niet geheel zag aankomen, maar voor mij deed dit niet af aan de rest van de film. Leuk voor een avondje als je zin hebt in wat anders.


4 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit! Bedankt voor de tip x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb deze film gezien! Vond hem heel gaaf. Die foto met Joseph Gordon-Levitt en Bruce Willis is apart, wist helemaal niet dat dat zo was gedaan. Xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf zeg! Dit lijkt me een hele vette film! :D Gaat gelijk op mijn "To Do List" ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb 'm ook gezien! Ik vond 't echt een ontzettend toffe film :)

    BeantwoordenVerwijderen