zaterdag 5 mei 2018

Mijn Jaar In Boeken 6 - 10

In mijn tweede boekenupdate van 2018 komt een onwijs sterke trilogie aan bod (die enkele jaren geleden al uitkwam, ik ben weer zéér late to the game), een blik in het leven van Astrid Holleeder en een graphic novel gebaseerd op het dagboek van Anne Frank; gevarieerde verzameling, al zeg ik het zelf.

 


De Millennium trilogie van Stieg Larsson kwam al in 2005 uit, een jaar nadat de Zweedse schrijver overleed. De boeken draaien om Mikael Blomkvist -een charmante man en kritische journalist bij Zweeds tijdschrift Millennium- en Lisbeth Salander -een uiterst intelligente jonge vrouw met minimale sociale vaardigheden en weinig interesse om deze te verbeteren. En voor mij was Lisbeth ook precies de reden waarom deze boeken zo verslavend waren; ze is jong, klein en wordt vaak onderschat (tevens omdat ze onder curatele staat), maar staat gigantisch sterk in haar schoenen en heeft een mening waar je u tegen zegt. In Mannen Die Vrouwen Haten leren we zowel Mikael als Lisbeth kennen, terwijl er daarnaast een soort "whodunnit" mysterie wordt opgelost, met betrekking tot een moord die al jaren geleden op een afgelegen privé eiland heeft plaatsgevonden... ~


De Vrouw Die Met Vuur Speelde vertelt ons meer over het bizarre verleden van Lisbeth Salander, en hoe ze de vrouw is geworden die ze nu is. Na Mannen Die Vrouwen Haten heeft Lisbeth een gigantisch fortuin tot haar beschikking "verkregen", en reist ze de wereld om. Bij terugkomst staat haar echter een confrontatie met het verleden te wachten en wordt ze verdacht van drie moorden...

Dit tweede deel was nog steeds verslavend, maar van de drie boeken in de trilogie mijn minst favoriete. Alsnog vier sterren overigens, dus eigenlijk wilt dat niet heel veel zeggen. ~


“Salander was the woman who hated men who hate women.”


Waar boek één een compleet eigen verhaal was, volgen boek twee en drie elkaar direct op. Boek twee eindigt in een episch gevecht tussen Lisbeth en haar vader -een voormalige spion uit de Sovjet Unie die in ruil voor informatie immuniteit in Zweden heeft verkregen- en boek drie begint met Lisbeth in het ziekenhuis. Gerechtigheid ging weer als een sneltrein, en voelde zowel heel anders als heel erg hetzelfde ten opzichte van de andere twee boeken. Een mooie afsluiter van een verslavende trilogie. ~


Net zoals Judas, vond ik ook dit een onsamenhangend verhaal. Ik ben wel door Dagboek Van Een Getuige doorheen gevlogen; de blik in haar leven is verslavend en vlot geschreven. Ik miste wel een beetje de anekdotes van vroeger uit haar eerste boek. Al met al een vlot en interessant boek, maar ook onsamenhangend en nietszeggend. Meh. ~



Deze graphic novel variant van Het Achterhuis, het dagboek van Anne Frank, is ontzettend indrukwekkend en prachtig geïllustreerd. Wat moet Anne toch een bijzonder meisje zijn geweest... je kunt je alleen maar afvragen in wat voor vrouw ze zou zijn veranderd. Ik had het dagboek zelf al eens gelezen, jaren geleden, dus de groten lijnen kende ik al; een pubermeisje dat zichzelf probeert te leren kennen ten midden van een onwaarschijnlijke situatie; namelijk terwijl ze opgesloten zit met de moeder en zus die haar nooit begrijpen, haar lieve maar passieve vader, de familie van Daan/van Pels, waaraan ze zich continu ergert, en tot slot de Joodse tandarts Pfeffer/Dussel. Ondergedoken in het Achterhuis leren we Anne kennen, die haar gevoelens onwaarschijnlijk goed en mooi kan verwoorden in haar dagboek, terwijl ze droomt over een toekomst na de oorlog, al schrijfster of journaliste. Een pijnlijk einde waarvan je op voorhand al op de hoogte bent, maar wat je desalniettemin pijn doet. Aanrader. ~

2 opmerkingen:

  1. De graphic novel van Het Achterhuis vond ik ook erg mooi! Heel heftig ondanks dat je het verhaal al kent en mooie illustraties inderdaad. Hopelijk gaan mensen die normaal niet lezen het verhaal op deze manier toch leren kennen.
    Bij de Millenium trilogie ben ik in de eerste bezig, maar na één hoofdstuk vond ik het echt heel saai. Aan de ene kant wil ik het nog een kans geven, maar aan de andere kant twijfel ik of het iets voor mij is; ik houd niet zo van crime.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah wat goed van je! ik hou van boeken lezen maar ik neem er vaak de tijd er niet voor..echt heel stom want ik word er onwijs rustig en zen van!

    BeantwoordenVerwijderen