zondag 15 november 2015

Parijs

Het is zaterdagavond. Mijn vingers rusten op mijn toetsenbord; ik wil iets typen over de aanvallen in Parijs. Het voelt ongepast om nu iets te plaatsen over een boek wat ik onlangs gelezen heb of een photolog over dat leuke dagje in de Efteling. Maar ik heb geen idee wat ik moet typen. Wat er gebeurd is, is walgelijk. Bizar. Angstaanjagend. Maar vooral heel treurig. Ik heb er geen woorden voor.

Vrijdagavond 13 november zag ik al enkele berichten voorbij komen, maar ik realiseerde me niet gelijk hoe ernstig de situatie was. Hoe intens, groot en onwaarschijnlijk goed gepland de aanvallen waren. Zaterdagochtend zag ik alle berichten voorbij komen en het nare gevoel slokte me gelijk op. En toch stond ik een uur later op mijn werk lacherig met mijn collega's een kerstfoto te maken. Bizar hoe snel alles weer doorgaat.

De laatste tijd zijn de nare berichten overweldigend. Je wordt er bijna immuun voor. Zeker als je de berichten ziet vanaf je bank, in je warme huisje, in het mooie Nederland. Een vliegtuigcrash in Egypte; een vliegtuig vol Russen neergehaald. Bomaanslagen in Bagdad en Beirut. De aanslag op Garissa University in Kenya. De aanslagen in Parijs komen ineens angstaanjagend dichtbij en iedereen lijkt wakker te worden geschud. Dit gevecht gaat ook ons aan. Het is ontzettend hypocriet om op een moment als dit pas weer geraakt te worden, als het zo dichtbij komt, en toch is het zo.

Ik zal niet bidden voor Parijs (#PrayForParis), maar voorlopig zijn mijn gedachten bij hen. En bij alle mensen die momenteel in soortgelijke situaties zitten, over de hele wereld. Waarom zeiken we ook alweer over die vluchtelingen? Ik hoop dat we ze allemaal een veilig gevoel kunnen bieden en misschien zelfs een thuis.


7 opmerkingen:

  1. Heb der geen woorden voor. Echt vreselijk al die onschuldig mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gezegd DQ! Door al dit soort nieuws word je moedeloos van. Idd die vluchtelingen vluchten juist voor dit soort idioten, idioten die een normale moslim niet genoeg extreem vinden en dat we aan hun moeten aanpassen (iedereen heeft het recht om te leven hoe zij of hij dat wilt). Ze verpesten letterlijk alles voor iedereen. Vind dat alle EU landen en Turkije sterke controles moeten uitvoeren en nog veel meer; letterlijk de handen ineen slaan. Hopelijk komt er wat nuttigs uit de Summit Antalya.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, live and let live. Ben ook benieuwd of het nog een "positief" effect heeft; het lijkt er in ieder geval op dat Europa nu niet meer kan doen alsof het slechts allemaal "daar" gebeurd. Dit gaat ook ons aan. X

      Verwijderen
  3. Woorden schieten tekort eh, alweer een droevige dag in onze geschiedenis, wanneer en waar gaat dit ophouden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Precies ik vind het alleen erg dat het nu allemaal Parijs is, terwijl in Libanon een dag van te voren een grote aanslag was gepleegd door de IS.. ik snap niet wat mensen bezielt.. ik bid wel voor alle mensen en dat we allemaal een veilig gevoel mogen krijgen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens! Wat ik ook al schreef, het is eigenlijk ontzettend hypocriet dat we nu pas weer zo aangeslagen zijn. Maar het komt nu natuurlijk ineens heel dichtbij. X

      Verwijderen
  5. Ik heb er echt geen woorden voor. Het is te bizar gewoon wat er is gebeurd :-(

    BeantwoordenVerwijderen