woensdag 27 maart 2019

Mijn Jaar In Boeken 66-70





Dit vierde deel voelde nu, na mijn tweede keer lezen, nogal chaotisch aan. Ik kon me vrijwel niets meer van het verhaal herinneren, en ook nu heeft Queen of Shadows een zwakke indruk achtergelaten. De grootste, al dan niet enige, toffe gebeurtenis is de ontmoeting tussen Manon en Aelin. Liefde voor Manon!~

“The Wing Leader looked her up and down. “Who are you.” An order—not a question. “Aelin Galathynius." Surprise—and perhaps something else, something Aelin couldn’t identify—sparked in the Wing Leader’s golden eyes. “The Queen of Terrasen.” Aelin bowed, not daring to take her attention off the witch. “At your service.”


Empire of Storms is het vijfde boek in de Throne of Glass serie, en ook dit deel kon me bij het herlezen aanzienlijk minder behagen dan enkele jaren geleden.Op Goodreads schreef ik: Struggled to get through this one second time around. The ending was very intense, but overall Maas just lost me. I was missing the plot and the character development... it just all felt like a little much. But, still very excited to start Tower of Dawn and Kingdom of Ash! ~

"The world will be saved and remade by the dreamers."


Voor Tower of Dawn was ik niet echt enthousiast. In tegenstelling tot de andere delen draait dit boek namelijk geheel om Chaol (Aelin komt er niet eens in voor!). Maar blijkbaar toch een essentieel boek in de serie, dus ik moest wel… En ik vond ‘m echt verrassend goed! Sterker nog, misschien is het wel één van mijn favoriete boeken uit de serie. Op Goodreads schreef ik: I didn’t even plan on reading this... I liked Chaol, but the way he behaved in Empire of Storms was painfully annoying. So an entire book about him, nope. Yet I read everywhere that so many essential things happen in Tower of Dawn, that I didn’t want to risk not understanding a thing of Kingdom of Ash (which I can start now!!). And thank god I did, because I absolutely loved this one! I loved going to a new place, with new characters; it literally felt like a peaceful holiday from all the intense drama and action.~


Het epische einde tot deze zevendelige Young Adult fantasy serie: het 984 pagina’s tellende Kingdom of Ash. Ik reserveerde ‘m in mijn favoriete boekenwinkel in Breda, Latté’s and Literature, en begon ‘m dus niet al te lang na publicatie. En ondanks de omvang, ben ik er doorheen gevlogen. Ik vond het een ontzettend intens en goed einde voor de serie. Achteraf misschien niet één van de beste series, maar ontzettend verslavend en wat mij betreft een heel goed slot.~


Het verhaal van de Trojaanse oorlog; de oorlog om een gestolen vrouw, Helen. Maar dan vanuit een ander oogpunt. Niet vanuit Achilles, Paris, Hector, Ajax of één van de andere helden. Nee, vanuit de Trojaanse vrouwen. Briseis, een koningin van één van de koninkrijken rondom Troje, die gevangen werd genomen door de Grieken en als een soort seks slavin als geschenk aan Achilles wordt gegeven. Ik vond The Silence of the Girls een heel interessante, maar ook verdrietige blik in de verhalen rondom oorlogen. Kort hiervoor had ik The Song of Achilles gelezen, waarin onder andere wordt beschreven hoe goed Briseis door Achilles en Patrocles werd behandeld. In The Silence of the Girls kreeg ik daarentegen weer een soort eye opener; deze vrouw werd als seks slavin genomen door de mannen die haar familie en geliefdes hadden vermoord. Veel onmenselijker wordt het niet.  ~

“We’re going to survive–our songs, our stories. They’ll never be able to forget us. Decades after the last man who fought at Troy is dead, their sons will remember the songs their Trojan mothers sang to them. We’ll be in their dreams–and in their worst nightmares too.”

1 opmerking:

  1. Oei, toffe cover foto! Ik heb deze serie nooit gelezen, maar misschien och nog maar doen..

    BeantwoordenVerwijderen