woensdag 28 maart 2012

Gevangen

Van het ene op het andere moment wordt de gemeente Chester's Mill in Maine van de buitenwereld afgesloten. Een koepel van energie, onzichtbaar maar ondoordringbaar, houdt iedereen gevangen, en er kan niemand van buiten meer in.

De meest corrupte man van de stad grijpt zijn kans en vormt een microtirannie waarbij Gestapopraktijken verbleken. En wie houdt hem tegen? Het leger staat opgesteld buiten de koepel maar kan niets uitrichten, zelfs niet met behulp van de krachtigste raketten. De sociale structuur in Chester's Mill verslechtert even snel als de kwaliteit van de lucht onder de koepel.


Het is inmiddels al weer véél te lang geleden dat ik een boek review heb geschreven. Waarom? Omdat ik al maanden aan dit 973 pagina tellende boek bezig ben. Ik weet wat je denkt: dat zal wel geen goed boek zijn dan... Au contraire! Maar dat ga ik je nu vertellen... (overigens heb ik tussendoor nog wel "De ontvoering van Alfred Heineken" door Peter R de Vries gelezen, maar dat leek me niet echt een boek om te reviewen).

"Gevangen" is geschreven door Stephen King, één van mijn favoriete schrijvers. Hij schrijft thrillers waarbij je totaal in een andere wereld beland en hoewel het meeste heel onwaarschijnlijk is, heb je het idee dat het allemaal zo zou kunnen.

Gevangen gaat over een rustig dorpje dat plotseling wordt afgesloten van de wereld door een "koepel". De mensen zien het niet maar er zit een onzichtbare afscheiding om het dorp heen. Ze weten ook niet hoe het er is gekomen en doen alles om hem weg te krijgen. Het dorpje is hét nieuws in de wereld en er wordt hard gewerkt om ze vrij te krijgen... Tevergeefs echter. Om te overleven ontstaat er een nieuw samenleving met een zwaar regime. De methodes van de wethouder om macht te verkrijgen worden heftiger en heftiger, en naarmate de tijd verstrijkt en de lucht vervuilt is niet alleen hij degene voor wie de bewoners moeten vrezen. Maar bovenal blijft de vraag: Hoe is de koepel er gekomen en wie houdt hem in stand?

Gevangen is een boek waarbij je verdwijnt in een andere wereld. het heeft iets weg van "The Lord of the Flies" waarbij je leest in hoeverre mensen veranderen als hun overlevingsdrang naar boven komt. Bovendien  is iedereen onder de koepel op elkaar aangewezen en verandert het eens zo normale dorpje in een radicale samenleving waarbij niemand meer te vertrouwen is. De meest gekke dingen gebeuren maar omdat iedereen zoveel met zichzelf bezig is, valt het amper op. Moorden, verkrachtingen, lust naar macht en complete overheersingen... Gevangen is geschreven vanuit velen bewoners van het dorp; bijna iedereen komt wel een keer aan de beurt en er zijn enkele echte hoofdpersonen.

Ik vond het echt een heerlijk boek om te lezen. Je verdwijnt echt in de samenleving van het dorp en je verrast je telkens weer bij rare wendingen. Stephen King schrijft ook vaak aan het einde van het hoofdstuk vooruitblikken waardoor je zo graag wil weten hoe dat gaat gebeuren dat je gewoon dingen gaat overslaan. Een voorbeeld hiervan staat al aan het einde van paragraaf één, het allerlaatste zinnetje: "Ze hadden nog veertig seconden te leven."

Hoewel ik heel lang met dit dikke boek bezig ben geweest, raad ik het je zeker aan (zo overigens ook heel veel andere boeken van Stephen King). Maar misschien is het vooral wat voor een vakantie of een periode dat je veel vrije tijd hebt ;)


Liefs DQ

1 opmerking:

  1. Klinkt als een goed boek! Miss maar eens kijken als ik ooit weer ga lezn.

    BeantwoordenVerwijderen