maandag 24 februari 2020

Parasite



Bron afbeeldingen: IMDb

De grote winnaar van de Oscars 2020; de Zuid-Koreaanse Parasite. Behalve dat deze film tegen veel verwachtingen in (waaronder die van de regisseur zelf) vier Oscars binnensleepte, is het extra uniek omdat dit de eerste keer is dat een niet-Engelstalige film de Oscar voor Best Picture heeft gewonnen. Het is daarnaast inmiddels de vierde meest succesvolle niet-Engelstalige import film in de Verenigde Staten ooit (na Crouching Tiger, Hidden Dragon, Life is Beautiful en Hero). Ondanks de “one-inch tall barrier of subtitles”, zoals regisseur Bong Joon Ho het zelf noemt, weet de Koreaanse film inmiddels het alledaagse publiek dus ook te bereiken.

Zoals de regisseur zelf ook aangeeft, kun je de film echter het beste gaan kijken zonder er al teveel van af te weten. Het is een meeslepende en interessante film, met meerdere bizarre wendingen. Ik ben zelf de zaterdag na de Oscars naar de bioscoop gegaan voor Parasite en toen wist ik er eigenlijk niets vanaf behalve dat ´ie zoveel Oscars had gewonnen en in het Koreaans was; en dat maakte de filmervaring inderdaad des te bijzonderder (en verrassender). The Guardian zegt het volgende: "Described by its creator as “a comedy without clowns, a tragedy without villains”, Parasite is more Shakespearean than Hitchockian – a tale of two families from opposite ends of the socioeconomic spectrum, told with the trademark genre-fluidity that has seen Bong’s back catalogue slip seamlessly from murder mystery, via monster movie, to dystopian future-fantasy and beyond."


Ik vond het een hele bijzondere ervaring. Ik heb meerdere momenten gedacht, what the fuck gebeurt hier en waar the fack gaat dit heen, maar juist díe gevoelens maken het een goede film. Ik vond het daarnaast ook juist tof dat het in het Koreaans was en dat de film zich afspeelde in Seoul; alsof je doormiddel van de film een beetje van de andere cultuur kon proeven. Nu denk ik ook dat de eerder genoemde "one-inch tall barrier of subtitles" vooral voor Amerika geldt, in Europa worden we al niet-Engelstalige landen natuurlijk al veel geconfronteerd met ondertitels.

Vond ik Parasite de terechte winnaar van de Best Picture Oscar? Hmm, twijfelachtig. Ik vond Parasite erg sterk, verrassend en bizar, en het bracht zeker de verhoudingen in Zuid-Korea goed onder de aandacht, maar vond ik 'm beter dan bijvoorbeeld 1917 of Joker? Nee, dat denk ik niet. Maar ik denk wel dat het goed is dat Parasite gewonnen heeft, als eerste niet-Engelstalige film, alleen al ruimte te maken voor meer van dit soort films.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten