zaterdag 4 mei 2019

Game of Thrones: The Long Night



SPOILERS

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar voor mij waren de eerste twee afleveringen van het achtste en laatste seizoen van Game of Thrones slechts voorproefjes en opbouw voor episode drie: The Long Night (The Battle of Winterfell). Aflevering één vond ik redelijk tam; de moed zakte me gelijk in de schoenen... Op enkele onwijs goeie afleveringen na (The Battle of The Bastards, Arya’s wraakfeestje bij The Frey’s, Littlefinger’s terechtstelling) vond ik seizoen zeven vrij zwak; ze hadden nu het laatste seizoen en het slot van één van de meest epische serie’s ooit toch ook niet verpest? Gelukkig was daar aflevering twee, A Knight Of The Seven Kingdoms, toepasselijk genoeg vernoemd naar een korte verhalen collectie van George R.R. Martin die zich afspelen in de Wereld van IJs en Vuur. Aflevering twee was één grote spanningsopbouw voor The Battle of Winterfell.


Inmiddels heb ik begrepen dat niet iedereen de grootste fan was van The Long Night; en ook hier en daar heb ik artikelen voorbij zien komen die dit onder andere wijten aan seksisme; het feit dat de grote Night King door “een klein meisje” is verslagen, zou voor velen echt niet kunnen (ondanks dat de gehele verhaallijn van dat kleine meisje tot verveling toe één grote training was voor een moment als dit, maar dat terzijde). Ik daarentegen, vond deze aflevering één van de vetste en meest verrassende afleveringen ooit. Júist dat The Army of The Dead nú al verslagen zijn, tegen al mijn verwachtingen in, maakt me ontzettend nieuwsgierig naar de resterende drie afleveringen. Wordt dit dan een soort episch gevecht tegen Cersei?

Maar ook de opbouw, de shots (zo zat er aan het begin weer zo’n scène in waarbij de camera vanuit één shot als het ware langs alle grote personages gaat, heel vet), de effecten (de draken in de donkere lucht voor het maanlicht), de muziek (!!!); alles vond ik gewoon ontzettend vet. Online kun je lezen dat deze aflevering bedoeld was als een soort horrorfilm; startend met het mysterieuze niet zichtbare monster (de aflevering was in ieder geval erg donker, dus dat was wel gelukt...). Zowel Melisandre als Arya vond ik ontzettend sterk; alsof hun volledige verhaallijnen naar deze aflevering hebben toe geleid. Halverwege de aflevering voelden vriendlief en ik beiden wel aankomen dat Ayra de grote act zou uitvoeren, en toch was moment nog steeds één van de vetste GoT momenten ooit. Ik kan niet wachten tot volgende week.


O, en wat Jon Snow de hele aflevering heeft gedaan; geen idee? En dan zeggen ze dat hij de Night King had moeten vermoorden... Juist. Trouwens, nu ik toch nog even bezig ben; het enige wat mij wel tegenviel was het aantal doden. Klinkt misschien een beeke cru, maar ik denk dat iedereen was voorbereid om geheel in GoT stijl enkele grote namen te verliezen, en dat viel uiteindelijk allemaal eigenlijk wel mee... of tegen.

Afbeeldingen: IMDb

Geen opmerkingen:

Een reactie posten