dinsdag 22 november 2016

Doctor Strange


Zijn leven verandert drastisch na een verschrikkelijk auto-ongeluk dat het einde van zijn carrière betekent. Wanneer de traditionele medische wetenschap hem in de steek laat, gaat hij noodgedwongen op zoek naar genezing en hoop, in de mysterieuze enclave van Kamar-Taj. Hier ontdekt hij de geheimen van een verborgen wereld vol mystiek en verschillende dimensies. Strange staat voor de keuze; terugkeren naar zijn bestaan vol welvaart en aanzien, of alles achter zich te laten en de wereld verdedigen tegen duistere krachten uit andere dimensies als machtigste magiër. 
-Pathé  


Vriendlief was weliswaar niet direct onder de indruk van de trailer voor Doctor Strange (iets te fantasy voor mijn nuchtere mannetje); het feit dat het een nieuwe Marvel film is waarin ook nog eens een nieuw personage wordt geïntroduceerd was genoeg om hem over te halen dat we hiervoor toch echt naar de bioscoop moesten. True, de Inception-achtige vibes uit de trailer kunnen je misschien afschrikken (of juist niet), maar Doctor Strange is echt een aanrader.


Stephen Strange is een getalenteerde, succesvolle en arrogante arts. Een ongeluk zet echter een rem op zijn carrière door zijn grootste kracht te beschadigen: zijn handen. Strange ondergaat een eenzame en zware zoektocht om zijn talent terug te vinden en zichzelf te genezen. Een zoektocht die hem naar Kamar-Taj leidt, waar hij in aanraking komt met een magische wereld.

Doctor Strange is een relatief onbekende Marvel-held. De Hulk, Iron Man en Spider-Man wáren al bekende namen voordat ze in gigantische blockbuster films werden gemaakt. Toch zien we dat de laatste tijd steeds meer; nu Marvel ook in de filmwereld voor zichzelf een gigantische naam heeft gemaakt, durft het merk het aan de sprong te wagen met onbekendere comics zoals Guardians of the Galaxy, Ant-Man en nu Doctor Strange. Regisseur Scott Derrickson heeft de film grotendeels geïnspireerd op comics The Origin of Dr. Strange uit 1963 en The Oath uit 2007 van Brian K. Vaughan (tevens bekend van onder andere de Saga-serie).

Ik vond Doctor Strange onwijs tof. De visuele effecten waren erg gaaf, Benedict Cumberbatch was tegen mijn verwachtingen in een toffe Doctor Strange en de verhaallijn voelde heel avontuurlijk en fantasierijk. Ik wist eigenlijk niets van het Doctor Strange personage, waardoor ik de hele film in spanning zat. Een spectaculaire actie fantasy film met een droog laagje humor. Ik kan nu al niet wachten om deze film opnieuw te kijken. O, en ik heb al enkele Dr. Strange comics op mijn wishlist staan inmiddels.


POST-CREDIT SCENE SPOILERS

Zoals we inmiddels van Marel-films gewend zijn, kwam er ook na het einde van Doctor Marvel weer een extra scene. Omdat dit echter geen verrassing meer is voor de doorgewinterde bioscoopganger, heeft deze film twéé extra scenes (volgens mij was dit ook al het geval bij Guardians of the Galaxy... of Ant-Man?); één "mid-credit scene" en één "post-credit scene". De eerste verwijst naar de nieuwe Thor film; Thor: Ragnarok, waaruit we kunnen opmaken dat Dr. Strange hoogstwaarschijnlijk een rol speelt in deze film. De tweede extra scene verwijst naar Doctor Strange II, waarin een held uit deel één hoogstwaarschijnlijk de rol gaat vervullen van villain. Voor meer details over deze scène's verwijs ik je door naar deze pagina

Side note: Benedict Cumberbatch is ook echt een held. Op zijn laatste draaidag als Doctor Strange merkte hij een Comic Book Store op, waar hij (terwijl nog in kostuum) naar binnenliep voor een fotootje met Doctor Strange comic The Oath van Brian K. Vaughan.


Bron foto's: IMDb

5 opmerkingen:

  1. Heb deze nog niet gezien, lijkt me een leuke film om samen met vriendlief heen te gaan hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog nooit gezien maar lijkt me wel een geweldige film!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar deze film!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hm nee, dit is niet echt het genre waar ik van houd hihi

    BeantwoordenVerwijderen