zondag 21 juni 2015

Cinderella

In het verhaal van Cinderella, ofwel Assepoester, volgen we het lot van de jonge Ella, wier vader opnieuw trouwt na de dood van Ella's moeder. Omdat ze haar liefhebbende vader wil steunen, verwelkomt Ella haar nieuwe stiefmoeder Lady Tremaine en haar dochters Anastasia en Drisella met open armen. Als Ella's vader echter ook onverwacht sterft, wordt ze het slachtoffer van haar jaloerse en gemene nieuwe familie. Ella is nu niks meer dan een dienstmeid bedekt door as, wat haar de bijnaam Assepoester oplevert. Ondanks deze tegenspoed laat Ella zich niet kennen en probeert ze haar moeders laatste woorden te eren en 'moedig en aardig te blijven'. Als ze vervolgens een knappe vreemdeling ontmoet in de bossen, die een prins blijkt te zijn, lijkt Ella's lot eindelijk te veranderen.  

-Bron tekst: bol.com
-Bron afbeeldingen: IMDb


Na Maleficent is er nu een nieuwe hervertelling  van een klassiek sprookje: ditmaal is Cinderella (Assepoester) aan de beurt. Cinderella, of The Little Glass Slipper, is een oud Italiaans volksverhaal wat tevens door de gebroeders Grimm in hun sprookjesboek is geplaatst. We kennen het verhaal waarschijnlijk het beste door de Disney tekenfilm uit 1950, maar dit jaar heeft Disney een nieuwe magische variant uitgebracht.

Hoewel Maleficent een ander licht wierp op het klassieke verhaal van Sleeping Beauty (Doornroosje), door ditmaal de kant van de slechterik te bekijken, blijft Cinderella trouw aan het origineel (in ieder geval, wat betreft de tekenfilm; het originele sprookje kent al verschillende varianten). Cinderella (Lily James) groeit op in een liefdevol en gelukkig gezin, maar verliest helaas op jonge leeftijd haar moeder. Haar vader en zij blijven over, en op ten duur vindt hij dat het tijd is om door te gaan. Hij trouwt een mooie en modieuze weduwe (Cate Blanchett) die tevens twee dochters meeneemt. Al snel blijkt dat de dames het niet goed voor hebben met Ella en wanneer haar vader onverhoopt sterft terwijl hij van huis was, wordt het er alleen maar slechter op. Ella wordt onofficieel benoemd tot huishoudster en persoonlijke slavin van de drie dames...


Aah, ik vond de sfeer in deze film heerlijk! Romantisch, magisch en sprookjesachtig: precies wat ik van een Disney-film verwacht. Daarnaast zijn de personages ontzettend goed vertolkt. Cate Blanchett is een strenge en toch prachtige stiefmoeder, Lily James is de onschuldige en lieve schoonheid Ella, Helena Bonham Carter is de betoverende en hilarische fairy godmother en de prins... De prins wordt gespeeld door Richard Madden. Lees: Robb Stark uit Game of Thrones. Mijn hart smolt onmiddelijk toen ik hem in de trailer voorbij zag komen!

"Be brave and have courage"


Één van mijn favoriete scènes uit de film is het moment dat Ella haar fairy godmother ontmoet. De teksten die Helena Bonham Carter heeft zijn echt geniaal. Daarnaast is de betovering echt magisch om te zien.

Fairy Godmother & Cinderella
"What we need is something that sort of says coach. Now, I'm liking fruit and veg. Do you grow watermelon?" - "No" - "Cantaloupe?" - "I don't even know what that is." - "Artichoke? Kumquat? Beef tomato?" - "We do have pumpkins!" - "Ah..."

Cinderella is een typische Disney-film met een sfeer waar je compleet in verdrinkt en een heerlijk einde. Misschien niet iets om met je vriend te kijken (de mijne wordt er in ieder geval niet blij van gok ik), maar voor met vriendinnen of voor een avondje alleen. 



5 opmerkingen:

  1. Ah, ik heb 'm pas ook gekeken. Ik vond 'm inderdaad echt typisch Disney, een beetje cliché, maar dat had ik ook wel verwacht. Ik vond Cate Blanchett als de nare stiefmoeder in ieder geval erg leuk; samen met Helena Bonham Carter gaf ze net even dat beetje meer aan de film ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze film wil ik nog heel graag een keertje zien:)
    Liefs Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aah ik vond deze ook zo leuk! Xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Of samen met je moeder kijken <3 ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, mijn vriend hoefde die ook niet te zien. Ik vond de film wel okee... vermakelijk voor een keertje.

    BeantwoordenVerwijderen