zondag 19 april 2015

The Beauty of Books #4

Ik kan er echt van genieten als een boek niet alleen een goede inhoud heeft, maar ook een mooie buitenkant. Ik zou niet gelijk zeggen dat ik een boek beoordeel op haar uiterlijk, maar een mooie kaft trekt zeker mijn aandacht en zonder die kaft had ik hetzelfde boek misschien nooit opgepakt. Zo is het al enkele keren voorgekomen dat een boek mijn interesse pas wekte toen er nieuwe edities van uitkwamen, terwijl ze al jaren in andere varianten in de winkels lagen (The Final Empire (oud-nieuw), Throne of Glass (oud-nieuw)).  Ook vandaag laat ik jullie weer enkele mooie collecties zien, waaronder twee collecties waar ik zelfs al boeken van bezit.






Deze collectie van Penguin bevat enkel klassiekers (zoals de meeste collecties van Penguin) in een prachtig paperback jasje met unieke illustraties. Ik heb zelf Fairy Tales van Hans Christian Anderson sinds kort in mijn bezit en ik ben ontzettend onder de indruk. Deze edities hebben flappen aan de binnenkant ("French flaps"), deckled randen ("deckled edges"; ruwe randen aan de bladzijdes die voor de 19e eeuw onvermijdelijk waren, maar waar momenteel speciale machines voor gebruikt worden) en notities en extra's met betrekking tot het verhaal. 



In mijn eerste blogpost in deze reeks liet ik al een collectie van Puffin zien, een dochterbedrijf  van Penguin dat alleen kinderboeken uitbrengt, namelijk de Puffin Chalk-collectie. De Puffin In Bloom collectie bestaat momenteel uit vier kleine hardcovers met prachtige bloemige illustraties van Anna Bond van Rifle Paper Co. De titels zijn: Little Women, Heidi, Ann of Green Gables en A Little Princess. Ik bezit sinds kort de laatste en het is echt een prachtig boek. Niet alleen de buitenkant is prachtig, door de opvallende cover, de krachtige quote op de achterkant (à la de Jane Austen collectie van Vintage Classics) en de mooie rug, maar ook de binnenkant. Zo staan er zelfs in het boek nog onwijs veel mooie illustraties. 



Halverwege maart van dit jaar is Terry Pratchett overleden. Terry Pratchett was een bekende schrijver van humoristische fantasy boeken die met zijn grote verzameling verhalen waarvan velen zich afspeelden op dezelfde wereld (Discworld) velen harten veroverde. De originele covers zijn naar mijn mening de klassieke fantasy boekjes die je nog vaak in tweedehands winkels terugvindt (klik, klik en klik). Hoewel dat ook zeker zijn charme heeft, ben ik meer onder de indruk van de nieuwere uitgaven van zijn boeken (die overigens zijn uitgebracht toen hij nog leefde). Deze nieuwe uitgaves zijn hardback en hebben allemaal prachtige covers met één hoofdkleur. Hoewel ik nog niets van Terry Pratchett heb gelezen, is dit zo'n moment waarop de nieuwere edities me om zouden kunnen halen er alsnog aan te beginnen. 

3 opmerkingen:

  1. Wauuwie, die Puffin In bloom boeken zijn echt super mooi. Zeker samen op een rijtje. Xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige boeken inderdaad! Ik zou ook wat meer moeten lezen, al zou je deze boeken ook gewoon als interieur dingetjes kunnen beschouwen haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, prachtig! Ik hou van dit soort edities. Ik was pas in Harrods in Londen en toen zag ik een nieuwe uitgave van enkele Engelse klassiekers die in nog niet eerder had gezien. Natuurlijk ben ik nu weer de uitgeverij vergeten. Ga er nog eens achteraan, want ze waren stunning!

    BeantwoordenVerwijderen