maandag 29 december 2014

The Hunger Games: Mockingjay Part I

Katniss Everdeen heeft de Hongerspelen twee keer overleefd. Er is echter geen enkele reden tot blijdschap. District 12 is volledig verwoest en Peeta is in handen van President Snow.

De rebellenleiders hebben Katniss uit de spelen gered, omdat ze willen dat zij het gezicht wordt van de opstand. Want in de nasleep van de quarter Quell is een ding heel duidelijk geworden: het is oorlog.

-bol.com

Ik heb de Hongerspelen-trilogie door Suzanne Collins enkele jaren geleden gelezen. Deel twee, Catching Fire, was mijn favoriete boek en tot nu toe ook mijn favoriete verfilming. Onlangs is de derde film uitgekomen: The Hunger Games: Mockingjay Part I. Het derde deel en tevens slot is dus opgedeeld in twee delen, maar dat lijkt tegenwoordig een beetje de hype dus niets verrassends. 

Mockingjay is het enige deel in de serie waarin geen daadwerkelijke Hongerspelen voorkomt. In de vorige spelen verwoestte Katniss de arena en is ze gered door de rebellen. Haar acties hebben er voor gezorgd dat de bewoners van Panem in opstand zijn gekomen en in verschillende districten is veel onrust. Het is nu aan Katniss om het vuur van deze revolutie aan te wakkeren. Maar Katniss heeft nog meer prioriteiten: Peeta is achtergebleven en gevangengenomen door het Capitol...


Voordat ik de film had gezien hoorde ik al uit veel verschillende hoeken dat kijkers het een tegenvallende film vonden. Ik daarentegen, vond Mockingjay echt onwijs gaaf. Misschien komt het doordat ik wist wat ik kon verwachten omdat ik het boek gelezen heb, misschien omdat ik op voorhand dacht dat het geen fantastische film zou zijn en het dus alleen maar kon meevallen, ik weet het niet, maar ik liep met een tevreden gevoel naar buiten. Ik vond het een ontzettend indrukwekkende film. Het einde had misschien vijf of tien minuten eerder gekund, na een vrij intens moment, maar verder heb ik niets op te merken. Ik kan me wel voorstellen dat de film tegenvalt als je het boek niet gelezen hebt; zoals ik al zei zitten er geen daadwerkelijke Spelen in waardoor het een heel ander soort film is dan de voorgaande twee.


Peeta komt bijna niet in deze film voor. Hij heeft hier en daar een kleine verschijning en tegen het eind van de film een zeer intense (en onwijs goede) scène. Gale daarentegen is volop aanwezig in deze film, waar ik overigens totaal geen problemen mee heb. Maar ze kunnen beide niet op tegen Jennifer Lawrence in de huid van Katniss Everdeen. Ik heb echt een girl crush op Jennifer Lawrence. Wat een onwijs mooie, getalenteerde en krachtige vrouw. Hoewel ik in eerste instantie niet helemaal zeker van haar was (ze lijkt totaal niet op de Katniss uit het boek) was ik na de eerste film al helemaal om. Inmiddels is ze compleet mee geëvolueerd met het karakter (al doet een beetje make-up ook veel) en echt een kick ass leading lady geworden. 

Kortom, ik vond dit eerste deel van het slot van The Hunger Games-serie onwijs tof. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik de meeste films die ik in de bioscoop zie tof vind, dus ik eigenlijk kan ik nog niet geheel waarheidsgetrouw zeggen wat ik van deze film vind tot ik hem thuis op de bank zie. Ik kijk hoe dan ook ontzettend uit naar het laatste deel, zeker als ik erover nadenk wat er in het boek allemaal gebeurt...



8 opmerkingen:

  1. Ik was al zo benieuwd naar de film! Ik ga 'm toch maar kijken na je artikel haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zo´n artikel. Ik ben nog niet naar de film geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke artikel! Deze wil ik ook heel graag zien alleen was ik nog aan het twijfelen of het bios-waardig is of gewoon thuis. Moet zeggen dat ik er nog steeds niet uit ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben na de eerste film afgehaakt, maar heb toch wel zin om de rest te gaan bekijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moet 'm nog zien. Vind de The Hunger Games films wel oke, maar er speciaal voor naar de cinema rennen doe ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet maar eens ook naar deze film kijken. Ik ben nu erg nieuwsgierig geraakt!

    BeantwoordenVerwijderen