donderdag 12 november 2020

Mijn Jaar in Boeken 21 - 25



Ik ben Vallen is als Vliegen van Manon Uphoff twee keer opnieuw gestart, omdat het verhaal zo chaotisch was en niets voor mijn gevoel bleef hangen. Maar toen ik er eenmaal (die derde keer) inzat, vond ik het een ontzettend indrukwekkend en treurig boek. Vol met metaforen, maar eigenlijk een verhaal over incest, deels autobiografisch... heel heftig, maar ook mooi.
Update: Initieel gaf ik dit boek vier sterren, maar nu een paar maanden later kan ik me amper herinneren waar dit boek overging... dus toch maar drie sterren. ~★★★

Vallen is als Vliegen stond op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs van 2020.


Ik kocht Zwarte Schuur tijdens de boekenweek, en kreeg daardoor ook het boekenweekgeschenk binnen: Leon & Juliette van Annejet van der Zijl. Die las ik gelijk en vond ik ontzettend indrukwekkend! Lang geleden dat ik zo genoten heb van een boekenweek geschenk (sterker nog, ik kan me niet herinneren dat ik óóit zo onder de indruk was van een boekenweekgeschenk). 

Leon & Juliette is het waargebeurde verhaal van Leon Herckenrath, geboren in 1800 te Nederland, en Juliette, geboren als eigendom van James Magnum in 1809 te Charleston, South Carolina. Het boek is een reconstructie van hun liefdesverhaal, afspelend ten tijde van verschillende historische gebeurtenissen rondom de afschaffing van de slavernij, en vooral ook het gevecht van de zuidelijke Staten in Amerika tegen deze afschaffing. Een goed uitgewerkt verhaal en een interessante kijk in een andere tijd. ~★★★★


Daarna las ik Zwarte Schuur van Oek de Jong. Een sterk en diep uitgewerkt verhaal over het leven van succesvolle schilder Maris; een personage waar ik het niet altijd mee kon vinden, maar die vooral geleid werd door een immens schuldgevoel veroorzaakt door een tragisch en raar moment uit zijn jeugd. Maar ook, een soort van liefdesverhaal; een lang en succesvol huwelijk dat zich momenteel in gevaarlijk vaarwater bevindt. Maar ook, de worstelingen van een vrouw met haar verleden; haar man die vijfentwintig jaar geleden overleden is, wat haar dochter háár kwalijk neemt, en haar jaloezie op de band tussen haar nieuwe man en haar dochter. 

Zwarte Schuur is een lang en intens verhaal over personages en levens. Had m.i. geen 489 pagina's hoeven zijn, maar ik kan niet anders zeggen dat ik er alsnog doorheen ben gevlogen. Zwarte Schuur stond op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs van 2020. ~★★★


In maart had ik blijkbaar veel zin in Nederlandse literatuur, want ik las ook nog Honden Huilen Niet van Anne Moraal. Sterk en indringend, en interessant dat het over een Noord-Koreaans personage ging, maar al met al iets te chaotisch voor mij. Honden Huilen Niet stond op de longlist voor de Libris Literatuurprijs van 2020. ~★★★

 
She Said is het verslag van hoe de #MeToo movement is begonnen, gegoten in een boek uit 2019 door de twee Pulitzer-prijs winnende journalisten die het nieuws voor de New York Times naar buiten brachten dat Harvey Weinstein veelvuldig beschuldigd werd van seksuele aanranding en mishandeling. Het beschrijft het onderzoek wat de twee journalisten hebben uitgevoerd nadat ze er via verschillende bronnen achter kwamen en wat voor gesprekken ze voerden met (ex)medewerkers van Weinstein en top actrices als Gwyneth Paltrow. Ik vond het een verrassend interessant boek, en zeker een aanrader als je meer over de beweging wilt weten, of de beschuldigen tegen Weinstein (die behoorlijk akelig zijn). ~★★★
 
“As she spoke, the corners of the woman’s mouth turned up ever so slightly. It wasn’t a smile, but it was some hint of recognition. “I’ve been waiting for this knock on my door for twenty-five years,” she said. “All I can say is that I had a business dispute with Miramax, the dispute was resolved amicably, and we agreed not to discuss it.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten