maandag 2 oktober 2017

It



IT, de horror thriller van New Line Cinema en regisseur Andrés Muschietti (Mama), is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Stephen King. Al tientallen jaren jaagt dit verhaal de lezers de stuipen op het lijf.

Als in het stadje Derry, in de Amerikaanse staat Maine, mensen op mysterieuze wijze verdwijnen, krijgt een groepje jonge kinderen te maken met hun grootste angst. Ze komen oog in oog te staan met de clown Pennywise, die al eeuwenlang dood en verderf zaait. 
-Afbeeldingen IMDb

Van huis uit zijn de horrorverhalen van Stephen King er bij mij met de paplepel ingegoten; mijn moeder heeft veel van zijn boeken verslonden en ook voor de verfilmingen verzamelden wij ons met liefde om de televisie. Carrie, Misery, The Shining, Christine en de "originele" It uit 1990 zijn allemaal voorbij gekomen, en boeken als Duma Key, Lisey's Story en 11/22/63 beschouw ik nog steeds als mijn favorieten. Dus toen duidelijk werd dat er een nieuwe It uitkwam, stonden mijn ouders en ik (en ik heb vriendlief ook meegesleurd) vooraan voor bioscoopkaartjes. 


It is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King uit 1986; ik heb deze dikke pil van meer dan 1100 pagina's "toevallig" onlangs gelezen, dus ik kon het origineel goed vergelijken met deze nieuwe filmadaptatie. In 1990 kwam er ook al een adaptatie uit in de vorm van een driedelige mini serie, met Tim Curry als een geniale Pennywise the Clown; de nieuwe It is dus 27 jaar later uitgekomen, een tijdsperiode die ook in het verhaal een grote rol speelt. Zowel het boek als de miniserie vertellen twee verhalen; die van de groep vrienden als kinderen, terwijl ze voor het eerst de confrontatie aangaan met It, en tegelijkertijd die van de groep vrienden als volwassenen (27 jaar later), terwijl ze opnieuw tegen de clown op moeten staan. In de nieuwe It uit 2017 is echter alleen het verhaal van de kinderen weergeven; de volwassenen komen aan bod in een vervolgfilm. 

29 maart kwam de eerste trailer uit en deze werd binnen 24 uur gelijk 197 miljoen keer bekeken, waarmee het de meest bekeken trailer binnen één dag ooit werd; fans waren benieuwd naar de nieuwe Pennywise (bron). Eerlijk is eerlijk, mijn verwachtingen waren vooraf niet heel hoog; hoewel ik ontzettend benieuwd was (ik vond de trailer erg sterk), vond ik de miniserie zo goed (op het zwaar gedateerde anti-climax einde na) dat ik bang was dat dit alleen maar kon tegenvallen. Maar niets is minder waar; zeker voor een horrorfilm zat hier een erg goed verhaal in, de acteurs waren ontzettend goed gecast én ze hebben het boek eer aan gedaan. Wat mij betreft dus een aanradertje, maar je moet er wel van houden; o, en niet bang zijn voor clowns...



4 opmerkingen:

  1. Ik heb de originele versie van IT ooit gezien en vond hem prima om te kijken haha. Ik hou namelijk helemaaaal niet van horror's maar omdat het zo'n oude is durfde ik het wel aan. Heb gehoord dat de oude wel enger is dan de nieuwe, maar de nieuwe hoef ik eerlijk gezegd (nog) niet te zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aah hier ben ik heel benieuwd naar! Heb de trailer ook gezien, maar die clown maakt me toch ene beetje bang ;) xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet nog dat ik voor het eerst IT zag. Zo eng! Nooit meer haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de originele versie en deze ook nog nooit gezien. Ik ben niet echt fan van horror daarmee. ;)

    BeantwoordenVerwijderen