donderdag 8 december 2016

Fantastic Beasts And Where To Find Them


Fantastic Beasts and Where to Find Them” begint in 1926 als Newt Scamander zijn wereldwijde excursie voor het vinden en vastleggen van een bijzondere collectie fabeldieren net heeft afgerond. Wat een simpele tussenstop in New York had moeten worden, loopt volledig uit de hand door een No-Maj (Amerikaans voor een Dreuzel) genaamd Jacob, een magische koffer, en het ontsnappen van een aantal van Newt’s fabeldieren, die wel eens problemen zouden kunnen veroorzaken voor zowel de tovenaars- als de No-Maj wereld.



Ik kan niet zeggen dat ik stond te springen toen ik hoorde dat Fantastic Beasts and Where To Find Them een film werd (wat zeg ik, vijf films(!)). Het originele boekje geschreven door J.K. Rowling in 2001 voor het goede doel Comic Relief heeft ongeveer 40 pagina's en bevat enkel bechrijvingen van "fantastic beasts". Het is geschreven alsof de beschrijvingen geschreven zijn door Newt Scamander, die wordt gepresenteerd als een bekende magie-zoöloog uit de tovernaarswereld. Het boek zou verplichte lectuur zijn voor de studenten op Zweinstijn en ziet er daarom ook uit als een schoolboek. Dus ja, de vijf films die hierop gebaseerd gaan zijn voelen als geldklopperij. Maar zoals gewoonlijk bij de Harry Potter-geldklopperij die maar door blijft gaan, ga ik er vol in mee. Dus vriendlief en ik schoven gezellig en hypocriet aan met een bakje popcorn.


Fantastic Beasts And Where To Find Them speelt zich af in New York 1926; een sfeervolle omgeving die een beetje doet denken aan The Great Gatsby. Newt Scamander, een Brit en voormalig Zweinstijn-student, is op reis in New York. Zijn koffertje vol met magische beesten brengt hem echter in de problemen en hij raakt verzeilt in een donker avontuur. Voor de Harry Potter-lezers; er worden genoeg verwijzingen gemaakt naar de originele boeken en er staat ons nog veel achtergrondinformatie over beruchte Grinderwald te wachten.

Fantastic Beasts and Where To Find Them is geregiseerd door David Yates, tevens de regisseur van de laatste vier Harry Potter films (en The Legend Of Tarzan van afgelopen jaar), dus hij weet wel het één en het ander van de Tovernaarswereld. Toen de laatste Harry Potter-film in 2011 uitkwam begonnen de producers te denken... wat was er nog meer te doen in deze wereld? Het idee werd opgepakt om iets met Fantastic Beasts te doen, Rowling werd benaderd en die bleek al begonnen te zijn met het creeëren van een nieuwe wereld rondom haar boekje uit 2001 (bron: Empire). In tegenstelling tot de Harry Potter-films heeft ze voor deze films zelfs zelf de screenplays geschreven. 


Ik vond het een magische film. Grappig (de gehele zaal in de bioscoop genoot luidruchtig mee, wat ik zelden meemaak bij films), sfeervol, origineel, iets wat niet-Harry Potter fans ook leuk gaan vinden maar toch genoeg referenties naar de originele boeken. I loved it. Ook leuk om op een andere plek en in een andere tijd te zijn in de tovernaarswereld.

Overigens, over het vervolg is al bekend dat er ook naar Parijs gereisd zal worden en regisseur Yates heeft al aangegeven dat de film "redelijk ambitieus" is. Klinkt interessant.



Bron foto's: IMDb

6 opmerkingen:

  1. Ik ben erg nieuwsgierig naar het boek! Film vond ik zelf erg tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, ja, ik vond hem ook zo leuk! Vooral leuk om hem te kijken met alleen maar leeftijdgenoten in de bioscoop, die allemaal Harry Potter hebben gelezen vroeger. En iedereen moest op dezelfde momenten lachen - dat is zo leuk aan de bios!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aah helemaal mee eens! Heerlijk om die passie zo weer te delen haha! Xx

      Verwijderen
  3. Wow wat een ontzettend mooi boek om te zien!
    Het verhaal is wederom weer niet echt iets voor mij, maar de kaft alleen al is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de film niet gezien en ook het boek niet gelezen. Maar zowel het boek als de film lijken me ontzettend gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb niks met Harry Potter, maar naar deze film ben ik nog wel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen