vrijdag 7 december 2012

Black Swan

Black Swan Cover
Nina danst bij een balletgezelschap in New York City. Voor hun productie van 'Het zwanenmeer' is artistiek directeur op zoek naar een nieuwe prima ballerina. Nina is zijn eerste keuze, maar haar rivale Lily maakt ook indruk. 'Het Zwanenmeer' heeft een danseres nodig die zowel de witte zwaan met onschuld en elegantie kan spelen als de zwarte zwaan, die staat voor bedrog en sensualiteit. De rol van witte zwaan is Nina op het lijf geschreven, maar Lily is de belichaming van de zwarte zwaan. Terwijl de twee jonge danseressen hun rivaliteit laten uitgroeien tot een vreemde vriendschap, begint Nina haar duistere kant steeds meer te omarmen en tot de zwarte zwaan te transformeren, met een obsessie die haar ondergang zou kunnen betekenen.
 
Voor haar fenomenale rol van ballerina Nina, won actrice Natalie Portman talloze prijzen, waaronder een Golden Globe en een Oscar. Bij de Independent Spirit Awards van 2011 werd Black Swan de grote winnaar.
Black Swan is een prachtige film over het leven van een balletdanseres, die een te grote streef naar perfectie heeft. Ik wilde deze film eigenlijk al best lang zien. De recensies zijn fantastisch. Vooral Natalie Portman zou prachtig zijn, zo blijkt ook uit het feit dat ze onder andere een Oscar voor haar rol heeft gewonnen.

Ik heb genoten van Black Swan. Werkelijk waar een fantastische film. Wel heel intens. Ik word eigenlijk nooit angstig van een film, en hoewel ik dat bij deze ook niet werd, vond ik hem soms wel erg beklemmend. Ik heb hem meerdere keren op pauze gezet om uitgebreid de tijd te nemen om even wat drinken te halen. Er hangt ook een erg trieste sfeer. Maar juist het feit dat het zo heftig op je overkomt, vond ik geniaal.


Hoewel je de hele film Natalie volgt en vanuit haar oogpunt kijkt, vond ik haar toch niet echt zielig. Ja, ze wilde het zó graag en vaak lukte het niet. Maar ze streefde zelf naar die onmenselijke perfectie; "I just want to be perfect". De laatste scenes zijn ook erg goed. Verwarrend, maar goed. Haar laatste zinnetje vat goed samen hoe belachelijk haar gedachtegang eigenlijk was en hoe ver ze er voor wilde gaan, want zelfs in de rare situatie waarin ze dan ligt (laat ik maar niet te veel verklappen) is haar reactie dan; "I was perfect".


6 opmerkingen:

  1. Ik heb de film nog niet gezien, maar hij staat zeker op mijn 'to-watch lijstje'! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ken ik helemaal niet, lijkt mij wel een goede film om te zien. Komt dus op mijn nog-te-zien-lijst

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige film! Heb hem vol ontroering bekeken!

    Liefs,

    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de film ook gezien, vond hem best leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog nooit gezien, maar ga hem nu zeker kijken! Mooie plaatjes ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind Black Swan een prachtige film, erg intens inderdaad. Binnenkort wil ik hem opnieuw kijken, het is alweer een tijdje geleden dat ik hem gezien heb.

    BeantwoordenVerwijderen