donderdag 6 december 2012

Sint

Regisseur Dick Maas behaagt de kijker met bruut geweld, zwarte humor en geslaagde schrikmomenten. Sint zorgt voor topvermaak binnen het vaderlandse horrorgenre. Frank (Egbert-Jan Weeber) bindt de strijd aan met de moordlustige Niklas (Huub Stapel), een uit de dood herrezen bisschop, die het begrip kindervriend een geheel nieuwe invulling geeft. Frank wordt daarin bijgestaan door zijn vriendin Lisa (Caro Lenssen) en de politie-rechercheur Goert (Bert Luppes). Een achtervolging over de besneeuwde daken van Amsterdam vormt een van de hoogtepunten van de film. 


Toen de film Sint vorig jaar zoveel ophef veroorzaakte omdat de poster Sinterklaas te eng zou afbeelden, werd ik al nieuwsgierig naar de film. Dit jaar kwam 'ie op 1 december op tv, dus ik wilde toch even gaan kijken.

De film begint met een terugblik in de tijd. Sint Nicolas gaat ter paard met zijn "pieten" en plundert er op los. Hoofden worden afgehakt en rollen over de vloer: zo'n soort Sint is het. De dorpelingen zijn uit op wraak en steken het schip van de Sint en zijn mannen in brand. Nicolas verbrandt levend maar zorgt ervoor dat hij elke 5 december met volle maan terug kan keren met zijn verkoolde mannen, om dood en verderf te zaaien.

Heden. Het is Sinterklaas en Amsterdam is in een feeststemming. Er gaan 'enge' verhalen de rondte over een Sint die kinderen vermoordt op Sinterklaasavond, maar iedereen doet er maar lacherig over. Totdat blijkt dat het echt gebeurd. Frank ziet zijn vrienden vermoord worden en vlucht zelf maar ternauwernood. Hij komt Goert tegen, die maar al te goed weet wat er aan de hand is. Samen gaan ze op een tocht om de moordlustige Sint tegen te houden.

Sint is een soort horror komedie, met veel schrikmomenten. Ik vind het op zich geen top film, maar omdat ik wel van een beetje horror hou en deze Sinterklaas-gerelateerde film leuk is om in de stemming te komen, ben ik tevreden. Ik heb er met plezier naar gekeken. De scènes dat Sint te paard over de daken galoppeert, zijn wel echt gaaf.


Liefs DQ

1 opmerking:

  1. Die hb ik ook gezien! Vond het ook wel leuk voor het sfeertje. En schrok me vaak genoeg kapot.

    BeantwoordenVerwijderen