donderdag 22 september 2011

De Hongerspelen

De Hongerspelen
Katniss Everdeen woont in het 12e en armste district van Panem, het land dat ooit bekend stond als Noord-Amerika. Met haar moeder en haar zusje Prim leidt ze een armoedig leven, getekend door het keiharde regime van het welvarende Capitool. Jaarlijks worden de Hongerspelen uitgevaardigd: 24 door loting aangewezen tributen, een jongen en een meisje uit elk district, gaan een strijd op leven en dood met elkaar aan. En dit jaar wordt Prim uitgeloot...
Katniss weet dat de Hongerspelen een doodvonnis voor haar jonge zusje betekenen en besluit haar plek in te nemen. Onder het oog van de hele bevolking van Panem, die de strijd als bron van vermaak volgt, begeeft ze zich in de gemanipuleerde arena. Gevangen in een meedogenloos web van bruut geweld, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici komt Katniss voor de keus te staan: hoe ver zal ze gaan om te overleven?



Mijn god. Wat heb ik genoten van dit boek. Dit is zeker een nieuwe favoriet. Ik had een review gelezen op de blog van Dreamette en ze was er zo enthousiast over, dat ik wel erg nieuwsgierig raakte. Normaal zou ik nooit voor dit boek gekozen hebben, omdat het wel erg sciencefiction is; niet echt mijn normale genre. Maar wat ben ik blij dat ik het toch gelezen heb. Dit kwam overigens ook mede door de uitspraken van Stephanie Meyer (schrijfster van de heerlijke Twilight-saga) en Stephen King (één van mijn favoriete thriller-schrijvers).

'De Hongerspelen' is het eerste deel van de gelijknamige trilogie. De slimme en snelle Katniss zorgt voor haar moeder en zusje door in het verboden gebied buiten hun district te jagen op dieren. Wanneer de jaarlijkse Hongerspelen weer georganiseerd worden, blijkt haar zusje Prim ingeloot te zijn. Katniss weet dat de onschuldige Prim geen schijn van kans maakt en uit liefde neemt ze haar plaats in. Ondanks dat gelijk duidelijk wordt dat er een grote concurrentie zal zijn in de arena (kinderen uit rijkere districten die van jongs af aan voor de Hongerspelen zijn getraind) weet je dat Katniss zeker een kans heeft. Ze heeft inmiddels ervaring met vechten en doden.

Wanneer ze in de arena komt en de Hongerspelen beginnen, is de sfeer helemaal fantastisch. Je voelt je echt in de huid kruipen van Katniss. De spanning is heerlijk. Er zitten veel bijzondere personen in het boek. Zo leer je ook een ander karakter in de Arena goed kennen en je wilt graag dat ook hij het overleeft, ook al weet je dat er maar één winnaar kan zijn. De hele wereld waarin het verhaal zich afspeelt is zo apart en toch zo interessant. Ik heb dit boek als een speer uitgelezen. Toen ik deel 2, 'Vlammen', in de winkel zag liggen en kocht, baalde ik gewoon dat ik al in een ander 1000 bladzijden lang boek bezig was, want ik wilde gelijk beginnen! 

Ook een leuk feitje, de verhalen zijn gebaseerd op oude Griekse mythes. Op wikipedia is deze quote van Suzanne Collins te vinden: "Waarschijnlijk begon het al toen ik acht jaar oud was en ik een obsessie had voor mythologie. Ik las toen het verhaal van Theseus. Deze mythe vertelt over de stad Athene die, als straf voor het verleden, zeven jongens en zeven meisjes naar Kreta moet sturen. Deze kinderen werden in een doolhof gegooid om te worden verslonden door de Minotaurus. Zelfs als jong meisje snapte ik de genadeloosheid van de boodschap: Zorg je voor problemen, dan doen wij iets wat nog erger is dan je vermoorden: we vermoorden je kinderen."
Overigens komt er binnenkort ook een film uit van het boek. De trailer sprak mij nog niet echt aan, maar ik ben er zeker nieuwsgierig naar!


Liefs DQ

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen